بارداری و کودک

با اين آموزش هاي طلايي جلوي "آزار جنسي " كودكتان را بگيريد

احتیاطهای سنتی درمورد غریبه‌ها برای محافظت از کودک کافی نیست چرا که اغلب افرادی که به کودک آسیب می‌زنند معمولاً برای او شناخته شده هستند از این رو تمایز قائل شدن بین یک غریبه و فردی آشنا اما غیر قابل اعتماد برای کودک دشوار است

با اين آموزش هاي طلايي جلوي


آموزش کاربردی در برابر آزار جنسی کودکان
در این مقاله به اقدامات عملی برای آموزش خودمحافظتی به کودکان می‌پردازیم. احتیاط های سنتی درمورد غریبه‌ها برای محافظت از کودک کافی نیست چرا که اغلب افرادی که به کودک آسیب می‌زنند معمولاً برای او شناخته شده هستند از این رو تمایز قائل شدن بین یک غریبه و فردی آشنا اما غیر قابل اعتماد برای کودک دشوار است. به همین دلیل کودکان نیازدارند تا برای ارتقای ایمنی‌شان بر راهنماییهای عملی بزرگترها تکیه کنند.

برای آموزش مۆثرتر شیوه‌های محافظت از خود به کودکان، می‌توان نکات اساسی را در قالب قوانین به او آموخت. علم و تجربه هر دو نشان داده‌اند که کودکان از داشتن قوانین ایمنی عینی و عملی سود می‌برند. این قوانین شامل چند قانون بسیار ساده و متناسب با درک کودکان است که تفهیم آنها به کودک ایمنی فردی او را تا حد زیادی افزایش خواهد داد. آنها را با کودکتان مطرح کنید و به او کمک کنید تا آنها را در تمرینهای " اگر... شود، شما چه می کنی؟" که در بخش دوم همین مقاله ارائه خواهد شد به کار بگیرد.

قوانین ایمنی فردی کودکان
قانون اول: کودک قبل از اینکه هرگونه تغییری در برنامه‌هایش ایجاد کند، مثلاً بخواهد جایی برود، یا چیزی را از کسی بپذیرد، حتماً آن را با یکی از والدین یا در غیاب آنها با یک فرد قابل اعتماد والدین در میان بگذارد (کودکان در تشخیص افرادی که می‌توانند به آن‌ها اعتماد کنند نیاز به کمک والدین دارند). بچه‌ها باید بدانند که زمانی که والدین‌شان در جریان جایی که آنها هستند و کاری که آنها می‌کنند قرار داشته باشند امنیت بیشتری خواهند داشت.
قانون دوم: کودک به منظور تأمین امنیت بیشتر خود و نیز لذت بیشتر از موقعیتها، با یک دوست خوب همراه باشد. این دوست می‌تواند والدین، دیگر افراد قابل اعتماد و یا یک بچه بزرگتر باشد.

قانون سوم: بدن کودک متعلق به خود اوست است و او این حق را دارد که به هر کسی که بخواهد اعضای حساس بدنش را لمس کند یا کاری بکند که به نظر او اشتباه است "نه" بگوید. بچه‌ها باید یک حریم خصوصی برای خود تعیین کنند و در برابر هر کسی که بخواهد این حریمها را مورد تعرض قرار دهد مقاومت کنند.

قانون چهارم: اگر زمانی کودک توسط فردی آزار دید، ترسید یا به نحوی احساس ناراحتی در او به وجود آمد، فوراً مسئله را با یک بزرگتر قابل اعتماد در میان بگذارد. همچنین والدین باید با رفتار خود این اعتماد را در کودک ایجاد کنند که او تا زمانی که برای کمک پیش والدین می‌آید دچار دردسر نخواهد شد.

من (کودک) به هیچ پیغام ناشناسی پاسخ نخواهم داد. اگر هم چنین پیغامی دریافت کنم من بلافاصله به بزرگتر معتمدم نشان خواهم داد. همچنین من هرگز از این پیغامها برای کسی نخواهم فرستاد

باید توجه داشت که آزار جنسی محدود به فضای واقعی نیست و دنیای گسترده و رنگارنگ اینترنت نیز محل مناسبی برای وقوع این اتفاق است. بسیاری از کودکان ما در حالی (برای کارهای مدرسه یا سرگرمی) از اینترنت استفاده می‌کنند که هنوز درباره مخاطرات کاربریهای غیر مجاز آموزش لازم را ندیده‌اند. از این رو وضع قوانینی برای تأمین ایمنی شخصی آنها در این زمینه نیز ضروری به نظر می‌رسد.
می‌توان قوانین را در قالب قول و قرار به کودک ارائه کرد. به معنای روشن‌تر می‌توانید شرایطی فراهم کنید که کودک قولهای زیر را به شما بدهد. من (کودک) به پدر و مادرم قول می‌دهم که به قوانینی که با مشورت هم در ارتباط با استفاده از اینترنت وضع کرده‌ایم پای‌بند بمانم.


من بدون اجازه والدین این قوانین را نقض نخواهم کرد. این قوانین شامل موارد زیر است:
1. روزهایی که می‌توانم به اینترنت وارد شوم، مدت زمانی که می‌توانم در اینترنت باقی بمانم، کسی که می‌توانم در فضای اینترنت با او ارتباط برقرار کنم و حوزه‌های مناسبی که می‌توانم از آن دیدن کنم، همه بر اساس توافقاتی خواهد بود که با والدین انجام داده‌ام.
2. اگر در اینترنت با موردی مواجه شوم که من را بترساند، احساس ناراحتی برای من ایجاد کند و یا من را گیج کند، خیلی زود با یک بزرگتر معتمد صحبت می‌کنم. من بدون اجازه والدینم هیچ نوع فایل، مطلب، یا فیلمی را از کسی نگرفته و دانلود نخواهم کرد.
3. من هرگز بدون اجازه والدینم اطلاعات شخصی‌ام مانند آدرس، شماره تلفن، آدرس یا شماره تلفن محل کار والدین یا نام و محل مدرسه‌ام را در فضای اینترنت به اشتراک نخواهم گذاشت.
4. من به هیچ پیغام ناشناسی پاسخ نخواهم داد. اگر هم چنین پیغامی دریافت کنم من بلافاصله به بزرگتر معتمدم نشان خواهم داد. همچنین من هرگز از این پیغامها برای کسی نخواهم فرستاد.
5. من هرگز بدون اطلاع والدین با کسی که اولین بار با او در اینترنت آشنا شده‌ام قرار ملاقات نخواهم گذاشت. در درجه اول موضوع را با والدینم در میان می‌گذارم و اگر آنها با این ملاقات موافقت کردند، در یک مکان عمومی و پر رفت وآمد قرار می‌گذارم و به همراه والدینم در قرار حاضر خواهم شد.

 حال که قوانین خود محافظتی در برابر آزار جنسی را به کودک ارائه دادید، زمان آن فرا رسیده که به شکلی عملی آنها را با او تمرین کنید تا از میزان یادگیری کودک مطمئن شوید. استرس نداشته باشید. این یک تمرین ساده است که به شما کمک می‌کند همان‌طور که با روشی غیر تهدید آمیز به فرزندتان یاد می‌دهید که با آتش بازی نکند یا در زمان رد شدن از عرض خیابان به هر دو طرف خیابان نگاه کند به او بیاموزید که این قوانین ایمنی شخصی را در موقعیتهای زندگی به کار ببندد.
موقعیتهای خیالی زیر را در قالب بازیِ " اگر... شود، شما چه می کنی؟" ، به دقت برای کودک توصیف کنید (می‌توانید برای کمک به جذابیت بازی و درک بهتر کودک از عروسکهای دستی، نقاشی یا قصه هم استفاده کنید) و به او فرصت دهید تا بگوید چگونه قوانین بالا را به کار خواهد گرفت.
موقعیتهای مختلف بازی " اگر... شود، شما چه می‌کنی؟"
در این جا قوانین ایمنی فردی را در قالب موقعیتهای فرضی و ملموس زندگی قرار داده و از کودک می‌خواهیم تا بر اساس این قوانین به سۆالی که درباره هر موقعیت وجود دارد پاسخ دهد.
الف) اگر شما در حیاط یا کوچه مشغول بازی باشی و یکی از همسایه‌ها از شما بخواهد تا برای بردن سبد خریدش به داخل خانه به او کمک کنی، شما چه می‌کنی؟ (پاسخ این سۆال، قانون اول ایمنی فردی است. قانون اول می‌گفت: قبل ازاینکه هر گونه تغییری در برنامه‌هایتان ایجاد کنید مثلاً بخواهید جایی بروید، یا چیزی را از کسی بپذیرید، حتماً با یکی از والدین یا در غیاب آنها با یک فرد قابل اعتماد دیگر در میان بگذارید).
پاسخ مطلوب کودک باید چنین باشد: قبل از این که تصمیمی بگیرم، جایی بروم یا چیزی را از کسی قبول کنم، اول با والدینم صحبت می‌کنم. مثلاً قبل از کمک به همسایه زنگ خانه را می‌زنم و به مادرم اطلاع می‌دهم که همسایه از شما کمک خواسته است.
ب) اگر با یکی از اقوام بیرون رفته باشی و او به شما پیشنهاد بدهد که به او اجازه بدهی تا بدون لباس از شما عکس بگیرد شما چه می‌کنی؟ (بر اساس قانون سوم ایمن فردی: این بدن شماست و شما حق دارید که به هر کسی که در صدد بر می‌آید تا نقاط حساس بدن شما را لمس کند یا کاری بکند که شما اشتباه می‌دانید بگویید: نه!
و بر اساس قانون چهارم: اگر زمانی مورد صدمه واقع شدید یا ترسانده شدید یا احساس ناراحتی در شما به وجود آورد، با یک بزرگتر قابل اعتماد صحبت کنید.).
پاسخ مطلوب کودک باید چنین باشد: به آن آشنا می‌گویم که نمی‌خواهم به این شکل از من عکس گرفته شود. وقتی هم به خانه برگشتم حتماً موضوع را با والدینم در میان می‌گذارم.
اگر پرستار یا مربی‌تان از شما بخواهد که روی پایش بنشینی و او در حالی که داستانی برای شما می‌خواند عکسهایی از آدمهای برهنه به شما نشان بدهد چه می‌کنی؟ (این موقعیت براساس قانون چهارم بنا شده است).
پاسخ مطلوب کودک باید چنین باشد: از او دور می‌شوم و جریان را به والدینم می‌گویم

ج) اگر در خانه دوستتان مشغول بازی باشی و برادر بزرگتر او و دوستانش شما را به یک جمعی دعوت کنند که در آن شما باید لباسهایتان را کامل دربیاوری و با آنها کشتی بگیری، و دوستتان هم شما را تشویق کنند که این کار را بکنی، شما چه می‌کنی؟
(بر اساس قانون سوم: این بدن شماست و شما حق دارید که به هر کسی که در صدد بر می‌آید تا نقاط حساس بدن شما را لمس کند یا کاری بکند که شما اشتباه می‌دانید بگویید: نه!
و بر اساس قانون چهارم: اگر زمانی مورد صدمه واقع شدید یا ترسانده شدید یا احساس ناراحتی در شما به وجود آمد، با یک بزرگتر قابل اعتماد صحبت کنید).
پاسخ مطلوب کودک باید چنین باشد: به دوستم می‌گویم که باید به خانه برگردم و فوراً محل را ترک می‌کنم. وقتی به خانه رسیدم، ماوقع را به والدینم اطلاع می‌دهم.
د) اگر یک همسایه‌ای که قبلاً والدینتان به شما نگفته‌اند که می‌توانی با او جایی بروی به سراغ شما بیاید و به شما بگوید که مادرتان بیمار است و شما باید با او بروید چه می‌کنی؟ (این موقعیت براساس قانون اول و قانون دوم بنا شده است).
پاسخ مطلوب کودک باید چنین باشد: اول و قبل از این که تصمیمی بگیرم، جایی بروم یا چیزی را از کسی قبول کنم، اول با والدین یا یکی از اقوام یا دوستان معتمد خانوادگی صحبت می‌کنم. اگر در مدرسه باشم به سراغ مدیر یا معلم می‌روم و از او می‌خواهم در باره این موضوع تحقیق کند. اگر در خانه یا جای دیگری باشم با افراد قابل اعتمادی از دوستان و اقوام که احتمال می‌دهم از موضوع باخبر باشند تماس می‌گیرم تا مطمئن شوم. تا از صحت موضوع مطلع نشده‌ام با او هیچ جا نمی‌روم.

ه) اگر دریک مکان تفریحی عمومی (مثلاً استخر) باشی و فردی سعی کند به بخشهای حساس بدنتان دست بزند چه می‌کنی؟ (این موقعیت براساس قانون اول و قانون سوم بنا شده است).
پاسخ مطلوب کودک باید چنین باشد: با تمام قدرتم سر آن فرد فریاد می‌‌زنم " به من دست نزن" و با آخرین سرعتی که می‌توانم محل را ترک می‌کنم چون این بدن من است. همچنین موضوع را با والدینم یا فرد معتمدی که همراهم است درمیان می‌گذارم.

و) اگر در حالی که باران می‌بارد شما در راه رفتن به مدرسه باشی و اتومبیلی توقف کند و راننده از شما دعوت کند که سوار بشوی چه می‌کنی؟ (این موقعیت براساس قانون اول و قانون چهارم بنا شده است).

پاسخ مطلوب کودک باید چنین باشد: نیازی نیست که برای پاسخ دادن به اتومبیل نزدیک شوم. اگر والدینم اجازه نداده باشند، از همان فاصله‌ای که ایستاده‌ام، به او می‌گویم:" نه متشکرم". اگر راننده اصرار کرد باز هم به او نه می‌گویم و راه خودم را پیش می‌گیرم. همچنین موضوع را وقتی که به مدرسه رسیدم به معلم و وقتی که به خانه رسیدم به والدینم می‌گویم.

م) اگر شما در زمین بازی مشغول بازی باشی و یک بزرگسال به سراغ‌تان بیاید و از شما بخواهد تا در یافتن توپ گم شده‌اش به او کمک کنی، شما چه می کنی؟ (این موقعیت براساس قانون اول و قانون چهارم بنا شده است).
پاسخ مطلوب کودک باید چنین باشد: بزرگسالان باید از بزرگسالان دیگر کمک بخواهند. به آن فرد می‌گویم که من باید قبل از رفتن به جایی اول به والدین یا فرد همراهم اطلاع بدهم. همچنین جریان را به والدینم می‌گویم.

ی) اگر پرستار یا مربی‌تان از شما بخواهد که روی پایش بنشینی و او در حالی که داستانی برای شما می‌خواند عکسهایی از آدمهای برهنه به شما نشان بدهد چه می‌کنی؟ (این موقعیت براساس قانون چهارم بنا شده است).
پاسخ مطلوب کودک باید چنین باشد: از او دور می‌شوم و جریان را به والدینم می‌گویم. تمرین موقعیت‌های گوناگون به کودکان کمک می‌کند تا در زمینه ایمنی فردی به اعتماد به نفس بالاتری دست یابند. هرقدر فرصت تمرین این مهارتها بیشتر باشد قدرت یادگیری و به‌کارگیری راهکارهای خود محافظتی در آنها بیشتر می شود


تمرین موقعیت‌های گوناگون به کودکان کمک می‌کند تا در زمینه ایمنی فردی به اعتماد به نفس بالاتری دست یابند. هرقدر فرصت تمرین این مهارتها بیشتر باشد قدرت یادگیری و به‌کارگیری راهکارهای خود محافظتی در آنها بیشتر می شود

ل) اگر در حال استفاده از اینترنت برای کار مدرسه‌تان باشی و یک پیغامی برای شما برسد که ازتان بخواهد فرمی را شامل نام، آدرس، تولد و شماره تلفن وارد کنی تا برنده یک جایزه شوی چه می‌کنی؟ (این موقعیت براساس قانون اول بنا شده است).
پاسخ مطلوب کودک باید چنین باشد: اطلاعات شخصی‌ام را در اینترنت قرار نمی‌دهم. چون هیچ‌وقت هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که این اطلاعات چگونه و توسط چه کسی استفاده خواهد شد.

********
شما می‌توانید موقعیتهای جالب دیگری هم خودتان خلق کنید و درک کودک را از این قوانین مورد بررسی قرار دهید. تمرین موقعیت‌های گوناگون به کودکان کمک می‌کند تا در زمینه ایمنی فردی به اعتماد به نفس بالاتری دست یابند. هرقدر فرصت تمرین این مهارتها بیشتر باشد قدرت یادگیری و به‌کارگیری راهکارهای خود محافظتی در آنها بیشتر می شود.


منبع: ميگنا


درمان یک سوم ناباروری‌ها با طب سوزنی

مدیر گروه ˈطب چینی و مکملˈ دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: حدود یک سوم ناباروری ها به وسیله طب سوزنی قابل درمان است.

bardari
 

به نقل ازروابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر ˈحمیدرضا بهرامیˈ افزود: طب سوزنی در قالب طب مکمل می تواند در همه بیماری ها وارد شود اما درصد موفقیت آن متفاوت است.

 وی اظهار داشت: در زمینه ناباروری نیز ابتدا علت نازایی و ناباروری باید بررسی شود و برای نمونه مردی که هیچ اسپرمی ندارد، طب سوزنی نمی تواند ناباروری وی را درمان کند. این متخصص طب سوزنی افزود: طب سوزنی نخستین پذیرش کننده بیمار نیست، بنابراین ابتدا باید طب نوین، بررسی ها را انجام دهد و مشکل و نقص کار مشخص شده و سپس نظر مشورتی و کمکی متخصصان طب سوزنی گرفته شود.

وی گفت: بهترین زمان طب سوزنی برای درمان ناباروری، سه ماه پس از انجام روش های درمانی جاری و اصلی مانند IVF است.

وی با بیان اینکه طب سوزنی می تواند در کنار طب نوین در درمان هر نوع اختلال باروری مورد استفاده قرار گیرد، افزود: درمان اختلال در اسپاسم لوله ها، کاشت جنین، تخم لقاح شده و تحریک تخمک گذاری در زنان به وسیله طب سوزنی قابل انجام است.

بهرامی اظهار داشت: طب سوزنی موجب رها شدن مواد شیمیایی موجود در بدن شده و میدان ‏های مغناطیسی و الکتریکی بدن را فعال می ‏ کند و بهترین میزان پاسخ را به عمده درد ‏ها و بیماری های روحی و روانی می دهد.


منبع: آفتاب


روش بسيار ساده براي پيشگيري از تولد " فرزند معلول"

یک کارشناس ژنتیک بهزیستی گفت: زوج‌های جوان قبل از ازدواج با انجام آزمایش‌های ژنتیک می‌توانند از تولد نوزادان معلول پیشگیری کنند.

روش بسيار ساده براي پيشگيري از تولد

 

آزیتا مشتاقی مقدم  ٬ با بیان اینکه نشانگان یا سندرم دان از مهم‌ترین بیماری‌های در بدو تولد نوزادان است، اظهار کرد: به‌ جز تالاسمی این بیماری نیز در مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج مورد بررسی قرار می‌گیرد تا از بروز آن پیشگیری شود.

وی با اشاره به اینکه به طور میانگین از هر ۷۰۰ نوزادی که به دنیا می‌آید یک نفر از آنها به نشانگان دان مبتلا است، ادامه داد: در این بیماری کودک به عقب‌ماندگی ذهنی مبتلا می‌شود و مشکلات زیادی برای فرد مبتلا و خانواده ایجاد می‌کند.

وی یادآور شد: علاوه بر این بیماری، بیماری‌های دیگری وجود دارد که می‌توانند به تدریج وارد برنامه ملی شوند مانند دیستروفی یا اختلالات و اشکالات عضلانی، بیماری دوشن و بیماری SMA یا آتروفی نخاعی که هر کدام از این‌ها دارای فراوانی قابل ملاحظه‌ای هستند.

مشتاقی مقدم اضافه کرد: به عنوان مثال در بیماری دوشن از میان هر 3500 پسر یک نفر به آن مبتلا می‌شود و در بیماری SMA از هر ۴ تا ۵ هزار نفر یکی به آن مبتلا می‌شود و این آمار کمی نیست و به همین دلیل در بعضی از کشورها با توجه به امکاناتی که دارند غربالگری این بیماری‌ها در برنامه ملی‌شان قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: امروز نیز در دفترخانه‌های ثبت ازدواج به زوج‌ها فرم‌های آزمایش تالاسمی که شامل یک آزمایش خون است، داده می‌شود که پس از انجام آزمایش اگر زوج‌ها ناقل تالاسمی باشند به آزمایشگاه‌های ژنتیک ارجاع داده شوند.

کارشناس ژنتیک بهزیستی استان قزوین ادامه داد: در آزمایشگاه ژنتیک، آزمایش مولکولی و ژنتیکی برای زوج‌ها انجام می‌شود و ژن معیوب مورد شناسایی قرار می‌گیرد که پس از آن راه برای امکانات بعدی باز است.

وی با بیان اینکه برای آزمایش‌های ژنتیک فقط نسبت فامیلی مدنظر نیست و ما باید کشور و فرهنگ‌مان را نیز در نظر بگیریم، خاطرنشان کرد: در کشور ما ازدواج‌های فامیلی زیاد انجام می‌شود و این امر در بار ژنتیکی افراد کشور بسیار تاثیر دارد به طوری که ممکن است حتی آنهایی هم که با هم فامیل نیستند در منطقه‌ای زندگی ‌کنند که اجدادشان چند نسل قبل‌تر با هم منسوبین خیلی نزدیکی بوده‌اند.

مشتاقی مقدم افزود: بیماری‌های ژنتیکی فقط در خویشاوندان بروز نمی‌کند به عنوان مثال تالاسمی به دلیل شیوع بالایی که دارد اغلب در افراد غیرخویشاوند دیده می‌شود یعنی زوجینی که اصلا فامیل نیستند و ممکن است به دلیل شیوع بالای ژن در جامعه ناقل آن باشند.

این کارشناس یادآور شد: علاوه بر بیماری‌های یاد شده، بیماری‌های دیگری مانند اختلالات مادرزادی، عقب‌ماندگی‌های ذهنی، اختلالات ساختاری و فیزیکی وجود دارند که افراد از آنها هم درامان نیستند و موجب ایجاد معلولیت‌ها در کودک می‌شوند.

کارشناس ژنتیک بهزیستی استان قزوین با اشاره به اینکه بیماری‌های ژنتیکی فقط در ۶ ماه نخست تولد ظاهر نمی‌شوند، بیان کرد: بعضی از بیماری‌ها در ۵ تا ۶ سالگی، در دوران بلوغ، در اوایل دهه دوم و سوم زندگی‌، میانسالی و سالمندی خود را نشان می‌دهد به همین دلیل بهتر است همه زوج‌ها قبل از ازدواج برای انجام آزمایش‌های ژنتیک اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در خصوص پیشگیری از اشکالاتی که برای نوزادان پیش می‌آید، امکانات وسیعی وجود دارد که یکی از این بیماری‌ها که بعد از تولد مورد بررسی قرار می گیرد فنیل‌کتونوری است، یادآور شد: این بیماری در اثر افزایش اسیدآمینه فنیل‌آلانین در خون و ادرار ایجاد می‌شود. انباشته‌ شدن این اسید آمینه در خون باعث ایجاد عقب‌ماندگی ذهنی در کودک می‌شود اگر نوزادانی که مبتلا به این بیماری هستند را بتوانیم با غربالگری پیدا کنیم با رژیم شیری و غذایی خاص از مبتلا شدن کودکان به عقب‌ماندگی ذهنی جلوگیری می‌کند.

مشتاقی‌مقدم با اشاره به اینکه موارد متعددی در این زمینه وجود دارد که اگر در بدو تولد متوجه آنها شویم، می‌توانیم از ادامه روند آن جلوگیری کنیم، اضافه کرد: امروزه حتی می‌توانیم بیماری‌هایی را که جنین در رحم مادر به آنها مبتلا شده را درمان کنیم یا از بروز علایم آنها پیشگیری کنیم.


منبع: ایسنا


تلويزيون ديدن چه بلايي سر كودكان مي آورد؟

نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد که تماشای بیش از حد تلویزیون می تواند به ساختار مغز کودک صدمه بزند.صدماتی که تماشای تلویزیون به ساختار مغز کودک وارد می‌کند

تلويزيون ديدن چه بلايي سر كودكان مي آورد؟

نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد که تماشای بیش از حد تلویزیون می تواند به ساختار مغز کودک صدمه بزند.
صدماتی که تماشای تلویزیون به ساختار مغز کودک وارد می‌کند
محققان دریافتند که هرچقدر کودک زمان بیشتری را به تماشای تلویزیون اختصاص دهد، تغییرات عمیق تری در مغزش رخ می دهد.
یک تحقیق ژاپنی 276 کودک و نوجوان 5 تا 18 سال را که بین صفر تا چهار ساعت با میانگین حدود دو ساعت در روز تلویزیون تماشا می کردند بررسی کرده است. اسکنهای ام آر آی مغزی نشان می دهد که کودکانی که تعداد ساعات بیشتری را در مقابل تلویزیون سپری کرده اند دارای حجم بیشتری از ماده خاکستری در مناطق اطراف قطب جلویی قشر مغز ( منطقه جلویی نیمکره قدامی) بودند.
نویسندگان این تحقیق از دانشگاه توهوکو اظهار داشتند: اما این افزایش حجم یک مسئله منفی بود چرا که این امر موجب کاهش هوش کلامی می شود. آنها اظهار داشتند که ماده خاکستری با وزن بدن قابل مقایسه است و این مناطق مغزی باید در زمان کودکی به دور از هرگونه حجم اضافی باشد تا بتواند عملکرد موثری داشته باشد. آنها این حقیقت را مورد تأکید قرار دادند که برخلاف یادگیری یک ابزار موسیقی، برنامه های تلویزیونی الزاما مغز کودک را به سطح بالاتری منتقل نمی کند.
وقتی این نوع افزایش ها در این سطحی که هنوز تجربه ای صورت نگرفته مشاهده می شود عملکرد شناختی کمتر شده و تحت تأثیر قرار می گیرد.
نویسنده اظهار داشتند که تأثیر تماشای تلویزیون در رشد ساختاری مغز پیش از این مورد بررسی قرار نگرفته بود. نتایج این تحقیق در مجله قشر مغز منتشر شده است.


منبع: مهر


3 هشدار پیرامون علاقه به فرزند را جدی بگیریم!

فرزند را گویند شیرینی زندگی است. وجود فرزند در خانواده یعنی حضور شور و نشاط. ابو جعفر باقر (علیه السلام) گفت: از سعادت و خوشبختى است كه انسان فرزندى همتاى خود داشته باشد و خلق‏وخو و رنگ‏وبوى خود را در وجود او مشاهده كند. (گزیده كافى/ ج‏5 / 186 ) و این در حالی است که یک کودک و فرزند با قدم گذاشتنش درمیان خانواده کوله باری از مسئولیت را نیز با خود به همراه می آورد و با این حال پدر و مادر، عاشقانه به فرزند عشق ورزیده و محبت او را در رأس امور خویش قرار می دهند. با تمامی این اوصاف حرف و سخن ما این است که، پدر مادر عزیز محبت به فرزندت را جهت دار و قاعده‌مند کن!!!


فرزند

آیات قرآن و اشاره به محبت فرزند

آیاتی در قرآن کریم وجود دارد که محبت و علاقه به فرزندان را مورد توجه قرار داده و هشدارهایی را به مومنان خطاب می سازد و با توجه کردن به این آیات می توان علاقه و محبت به اولاد را جهت دار ساخت.

1- اولاد فتنه هستند

(وَ اعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ وَ أَنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِیمٌ) و بدانید اموال و اولاد شما وسیله آزمایش است و پاداش عظیم (براى آنها كه از عهده امتحان برآیند) نزد خدا است. ‌(انفال آیه/ 28)

" فتنه" در این گونه موارد به معناى وسیله آزمایش است و در حقیقت مهم‏ترین وسیله آزمون ایمان و كفر، شخصیت و فقدان شخصیت، و میزان ارزش انسانى اشخاص، همین دو موضوع است.

چگونگى به دست آوردن اموال، و چگونگى خرج كردن آنها، و طرز نگاهدارى آن، و میزان دلبستگى و علاقه به آن، همگى میدان‏هاى آزمایش بشر است.

بسیارند كسانى كه از نظر عبادات معمولى و تظاهر به دین و مذهب، و حتى گاهى از نظر انجام مستحبات، بسیار سخت گیرند و وفا دارند، اما به هنگامى كه پاى یك مسئله مالى به میان مى‏آید، همه چیز كنار مى‏رود و تمام قوانین الهى، و مسائل انسانى، و حق و عدالت، به دست فراموشى سپرده مى‏شود.

در مورد فرزندان، كه میوه‏هاى قلب انسان و شكوفه‏هاى حیات او هستند ، نیز غالباً چنین است بسیارى از كسانى را كه به ظاهر پا‏بند به امور دینى و مسائل انسانى و اخلاقى هستند مى‏بینیم كه به هنگامى كه پاى فرزندشان به میان مى‏آید گویى پرده‏اى بر افكارشان مى‏افتد و همه این مسائل را فراموش مى‏كنند.

گاه در بعضی موارد دیده می شود که عشق به فرزند سبب مى‏شود كه حرام را حلال، و حلال را حرام بشمرند و براى تأمین آینده خیالى او تن به هر كارى بدهند و هر حقى را زیر پا بگذارند.

باید خود را در این دو میدان بزرگ امتحان، به خدا بسپاریم و به هوش باشیم كه بسیار كسان، در این دو میدان لغزیدند و سقوط كردند و نفرین ابدى را براى خود فراهم ساختند.

پیغمبر (صلوات الله علیه) روزى خطبه می خواند و دو فرزندش حسنین با پیراهن قرمز به طرف او آمدند و به زمین مى‏خوردند و بلند مى‏شدند پیغمبر از منبر پائین شد و آنها را بر گرفت و روى منبر بزانو نشاند و فرمود خداوند راست گفت «اِ ‏نَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ» من كه این دو كودك را دیدم نتوانستم خوددارى كنم. (تفسیر عاملی، ج‏8، ص: 288)

 

2- اموال و فرزندان، شما را از یاد خدا غافل نكنند!

(یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تُلْهِكُمْ أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُون) اى كسانى كه ایمان آورده‏اید اموال و فرزندانتان شما را از یاد خدا غافل نكند، و هر كس چنین كند زیانكار است. (منافقون / 9)

درست است كه اموال و اولاد از مواهب الهى هستند، ولى تا آنجا كه از آنها در راه خدا و براى نیل به سعادت كمك گرفته شود، اما اگر علاقه افراطى به آنها سدى در میان انسان و خدا ایجاد كند بزرگترین بلا محسوب مى‏شوند.

چنان كه در داستان منافقین یكى از عوامل انحراف آنها همین حب دنیا بود. و در آیات 9 تا 11 سوره منافقون خداوند مۆمنین را تذكر مى‏دهد به اینكه از بعضى صفات كه باعث پیدایش نفاق در قلب مى‏شود بپرهیزند، یكى از آنها سرگرمى به مال و اولاد و غافل شدن از یاد خداست، و یكى دیگر بخل است.

امیر المۆمنین علیه السّلام فرمود: نفاق بر چهار پایه است: هواى نفس و سازشكارى و غضب و طمع. (أسرار آل محمد علیهم السلام / ترجمه كتاب سلیم / 671 ) 

3- برخى از همسران و فرزندانتان دشمن شمایند

(یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْواجِكُمْ وَ أَوْلادِكُمْ عَدُوًّا لَكُمْ فَاحْذَرُوهُمْ وَ إِنْ تَعْفُوا وَ تَصْفَحُوا وَ تَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ) اى كسانى كه ایمان آورده‏اید بعضى از همسران و فرزندانتان دشمنان شما هستند، از آنها بر حذر باشید، و اگر عفو كنید و صرفنظر نمائید و ببخشید (خدا شما را مى‏بخشد) چرا كه خداوند بخشنده و مهربان است. (تغابن/14)

امام باقر علیه السلام-گفت: «از آن روى چنین است كه چون مردى مى‏خواست به سوى رسول- صلى اللَّه علیه و آله- هجرت كند، پسرش و زنش خود را به او مى‏آویختند و مى‏گفتند: تو را به خدا از پیش ما مرو و مگذار كه پس از تو زندگى ما تباه شود، بعضى از این گونه مردان فرمان كسان خود را مى‏بردند و از هجرت منصرف مى‏شدند، پس خدا آنان را از فرمانبردارى از فرزندان و زنان بر حذر داشت، و بعضى دیگر به هجرت مى‏پرداختند و به بازماندگان خود مى‏گفتند: به خداى سوگند كه اگر با من به مهاجرت نپردازید و سپس خدا من و شما را در سرزمین هجرت در كنار یكدیگر جمع كند، هیچ سودى براى شما نخواهم داشت» (تفسیر هدایت، ج‏16، ص: 36)

با این اوصاف آیا شایسته است انسان تمامی عشق و محبت خویش، سعادت و رستگاری اش را فدای فرزند نماید که گاهی فتنه، گاه موجب غفلت و گاه دشمنی بیش نیست؟

محبت در جهت رضای فرزند سودی ندارد چرا که تمامی اعمال باید در جهت رضای خداوند باشد زیرا به ندرت وجود دارند فرزندانی که تمامی محبت های پدر و مادر را در روزگار سالخوردگی پاسخگو هستند.

برخى از یاران پیامبر (صلوات الله علیه) گفتند: اى رسول خدا! چگونه است كه ما نسبت به فرزندان خود سخت اندوهگین مى‏شویم و آنان به آن اندازه بر ما اندوهگین نمى‏شوند. فرمودند: زیرا آنان و وجودشان از شماست (از شما پدید آمده‏اند) و شما از ایشان پدید نیامده‏اید. (روضة الواعظین / ترجمه مهدوى دامغانى/ 676) از این رو محبتت را در طول محبت پروردگار قرار ده که خدای ناکرده از سوی فرزند بی مهری دیدی پشیمان نشوی. 

 

 منابع:

1)     تفسیر المیزان

2)     تفسر نمونه

3)     تفسیر هدایت

4)     تفسیر عاملی

5)     روضة الواعظین / ترجمه مهدوى دامغانى  

6)     أسرار آل محمد علیهم السلام / ترجمه كتاب سلیم 

7)      گزیده كافى/ ج‏5