بارداری و کودک

کاشتن محبت اهل بیت در دل فرزندان

هر پدر و مادری دوست دارد فرزندش خوشبخت و سعادتمند شود اما همان‌طور که انسان‌ها غالبا به نیازهای مادی بیشتر از نیازهای معنوی توجه دارند ممکن است در رفع نیازهای فرزندان به جنبه‌های معنوی کمتر توجه نمایند و حال آنکه رسیدگی به امور معنوی و تربیت دینی به مراتب مهم‌تر می‌باشد. بنابراین یکی از وظایف والدین نسبت به فرزندان، تربیت دینی و آشنا کردن آنان با معارف الهی است.


تربیت فرزند

یکی از راه‌های رسیدن به این هدف مهم که خود مورد تاکید است، آشنا کردن فرزندان با اهل‌بیت(علیهم السلام) و ایجاد محبت آنان است که با آشنایی از فنون و مهارت‌هایی که بیان خواهد شد و عملی نمودن آنها می‌توانیم موجبات سعادت و خوشبختی فرزندانمان را فراهم نماییم.

رسول خدا (صلی الله علیه وآله) می‌فرمایند:

«أدَّبوا أولادَکم علی ثلاث خصالٍ، حبّّ نبیِّکم و حبِّ اهلِ ‌بیته و قرائةِ القرآنِ(1) فرزندان‌تان را با محبت من و محبت خاندان من و محبت قرآن تربیت وتادیب کنید

برای تربیت نمودن فرزندان بر محبت اهل‌بیت(علیهم السلام) استفاده از مهارتهای زیر مفید می باشد:

1- بیان فضایل اهل‌بیت(علیهم السلام)

زمانی که فرزندان با فضایل اهل‌بیت(علیهم السلام) آشنا می‌شوند علاوه بر این‌که شناخت عمیق‌تری از آنان پیدا می‌کنند محبت آنان نیز در قلب‌شان ریشه می‌دواند و رشد می‌کند و همین امر زمینه را برای پذیرش امامت آنان نیز فراهم می‌آورد. اثر تربیتی دیگری که می‌تواند داشته باشد الگو‌سازی است، وقتی مخاطب با افرادی آشنا می‌شود که بسیاری از صفات عالی انسانی در آنها جمع شده آن افراد را به عنوان الگوی زندگی خود انتخاب می‌کند و سعی می‌کند در زندگی نیز در حد توان مانند آن افراد زندگی کند. البته برای بیان فضایل اهل بیت می‌توان با توجه به سن و میزان پذیرش فرزندان، از قالب‌های شعر، قصه و حکایت استفاده نمود.

2- بزرگداشت یاد اهل‌بیت(علیهم السلام)

برگزاری مراسم اهل‌بیت(علیهم السلام) و تشویق و توصیه به برپایی این مراسم‌ها یکی از سیره‌های تربیتی خود اهل‌بیت(علیهم السلام) نیز بوده است.

در روایتی امام صادق(علیه السلام) به فضیل می‌فرماید: «می‌نشینید و حدیث میگویید؟ گفت:آری فدایت شوم. امام(علیه السلام) فرمود: آن مجالس را دوست دارم ای فضیل [نام و یاد] ما را زنده نگه دارید خدا رحمت کند آن را که[نام و یاد] ما را زنده نگه می‌دارد. ای فضیل آن که ما را یاد کند یا ما را نزد او یاد کنند و به اندازه بال مگسی اشک از چشمانش جاری شود خدا گناهانش را می‌بخشد.»(2)

زنده نگه داشتن یاد اهل‌بیت(علیهم السلام) بویژه برپایی مراسم سوگواری امام حسین(علیه السلام) و یا شرکت دادن فرزندان در این مجالس علاوه بر فراهم نمودن زمینه برای آشنایی با معارف دینی و آشنایی با اهداف و راه و رسم زندگی آنها، موجب برقراری ارتباط معنوی فرزندان با اهل‌بیت(علیهم السلام) خواهد شد.

3- زیارت قبور اهل‌بیت(علیهم السلام)

یکی از جذاب‌ترین مسافرت‌ها که علاوه بر ارزش معنوی، دارای لذت مادی نیز می‌باشد، مسافرت برای زیارت قبور ائمه(علیهم السلام) است. البته با آشنایی و قرائت زیارت‌نامه‌های وارد شده از جانب ائمه(علیهم السلام) از قبیل زیارت امین الله و جامعه کبیره و... علاوه بر آشنایی با ویژگی‌های ائمه(علیهم السلام) و اهداف مهم آنان، موجب ایجاد محبت و علاقه به آنان نیز خواهد شد.

4- استفاده از هنر

برخی فرزندان در زمینه‌های مختلفی از قبیل قصه‌گویی، فیلمنامه نویسی، سرودن شعر، کاردستی و... مهارت‌های خوبی دارند که می‌توان با تقویت و جهت‌دهی آن به سمت محتواهای مربوط به اهل‌بیت(علیهم السلام) آنان را نسبت به اهل‌بیت(علیهم السلام) علاقمند‌تر کرد. همچنان‌که تشویق به سرودن شعر در رثای اهل بیت(علیهم السلام) یکی از روش‌های تربیتی اهل‌بیت(علیهم السلام) بوده است.

در روایتی امام رضا(علیه السلام) به دعبل شاعر می‌گوید:

«در رثای حسین(علیه السلام) شعر بگو که تو یاور و مداح مایی، تا زنده‌ای در یاری ما تا آن‌جا که می‌توانی کوتاهی نکن.»(3)

5- هدیه دادن

یکی دیگر از فنونی که می‌تواند زمینه آشنایی فرزندان و برقراری رابطه آنان با اهل‌بیت(علیهم السلام) را فراهم نماید؛ استفاده از هدایایی از قبیل کتاب و نرم‌افزار و... است که به نوعی در ارتباط با اهل‌بیت(علیهم السلام) باشد. 

اهمیت و ضرورت دوستی با اهل بیت علیهم السلام

ضرورت دوستی خاندان رسالت عشق به اهل بیت علیهم السلام زمینه ساز عشق به خداوند است و دوست داشتن اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله مهر ورزیدن به ارزش های والای الهی می باشد.

رسیدن به قله رفیع کمالات معنوی و انسانی بدون دوستی اولیاء الهی ممکن نیست و پذیرش اعمال و زحمات یک مسلمان در گرو محبت و ولایت اهل بیت علیهم السلام می باشد. امام علی علیه السلام از رسول اکرم صلی الله علیه و آله نقل می کنند:

«لا تزول قدما عبد یوم القیامة حتی یسال عن اربع ... و عن حبنا اهل البیت؛ (4)

در روز قیامت هیچ بنده ای قدم برنمی دارد مگر اینکه از چهار چیز سۆال می شود ... [که چهارمین سۆال ]از دوستی ما اهل یت خواهد بود.»

براین اساس تقرب به خداوند و رسیدن به سعادت دنیا و آخرت با عشق و دوستی آل پیامبر صلی الله علیه و آله عجین شده است.

مهرورزی به دیگران یک نیاز فطری است فطری است، اما چه زیباست که انسان در بذل محبت، خوبان و برترین ها را برگزیند و اهل بیت علیهم السلام مظهر خوبی ها و کمالاتند، چنانکه علی علیه السلام فرمود:

«هیچ کس را در کمالات و صفات زیبای انسانی با آل محمد صلی الله علیه و آله نمی شود مقایسه کرد، دیگران که پرورده نعمت هدایت اهل بیت پیامبرند، هیچ گاه با آنان برابر نخواهند بود.»

عواطف پاک و اظهار عشق و علاقه نسبت به معصومین علیهم السلام و خاندان پاک پیامبر صلی الله علیه و آله عامل ثبات قدم در راه دین و دینداری است و عشق و محبت خالصانه به اهل بیت علیهم السلام انسان را در برابر گناه و فساد بیمه می کند.

سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

عشق محمد بس است و آل محمد

بهترین نوع ارتباط با پیشوایان معصوم علیهم السلام همان محبت و مودت می باشد که یک رابطه قلبی و درونی است و خداوند متعال هم در قرآن کریم به چنین ارتباطی دعوت کرده و می فرماید «قل لا اسئلکم علیه اجرا الا المودة فی القربی » (5) «بگو: من بر انجام امر رسالت، از شما مزدی نمی خواهم مگر دوستی و محبت درباره نزدیکانم.»

در زیارت امین الله نیز می خوانیم: «خداوندا! دل و جان مرا شیفته اولیای برگزیده ات قرار ده و مرا در زمین و آسمانت محبوب گردان.» (6)

هر قدر محبت و دلباختگی و ارتباط قلبی با ائمه اطهار علیهم السلام بیشتر باشد، تبعیت و همرنگی و همراهی و همدلی با آن ها نیز بیشتر خواهد شد. نقش عشق و محبت در ایجاد همسانی، همفکری و همراهی و هم سویی بسیار مهم است و مردم پیوسته از چهره های محبوبشان الگو و سرمشق می گیرند. ایمان عاطفی به رهبری حتی در اطاعت سیاسی و اجتماعی هم تاثیر می گذارد و زمینه ساز تبعیتی عاشقانه می شود نه یک اطاعت رسمی و تشریفاتی. در این صورت میان «شناخت »، «عشق » و «پیروی » رابطه ای مستحکم به وجود می آید، زیرا معرفت محبت می آورد و محبت «ولایت و تبعیت.» (7)

عشق به اهل بیت علیهم السلام در دیدگاه علی علیه السلام از اهمیت ویژه ای برخوردار است و آن حضرت در فرصت های مختلف، درجات، زمینه ها، نشانه ها، آثار و برکات، آفات و موانع و بالاخره شیوه های ایجاد محبت اهل بیت علیهم السلام را بیان فرموده است. در این جا به طور فشرده به گزیده ای از آن گفتارها می پردازیم.

امام علی علیه السلام در رابطه با درجات گوناگون دلباختگان اهل بیت علیهم السلام و نتیجه آن می فرماید: «من احبنا بقلبه و اعاننا بلسانه و قاتل معنا بیده فهو معنا فی الجنة فی درجتنا، و من احبنا بقلبه و اعاننا بلسانه و لم یقاتل معنا اعداءنا فهو اسفل من ذلک بدرجة و من احبنا بقلبه و لم یعنا بلسانه و لا بیده فهو فی الجنة؛ (8) هر کس ما را در دل دوست داشته باشد و با زبانش یاری کند و با دستش به دفاع از ما برخیزد (یعنی با تمام وجود دلباخته ما باشد)، در بهشت هم درجه و همنشین ما خواهد بود و هر که ما را با دل دوست بدارد و با زبان یاری کند و همراه ما با دشمنانمان نجنگد، یک درجه پایین تر خواهد بود و هر که با قلبش ما را دوست دارد ولی با زبان و دست به یاری ما نشتابد، در بهشت خواهد بود.» 

پی نوشت ها:

1) کنزالعمال، ج16، ص456.

2) مجلسی، بحارالانوار، ج44، ص282.

3) بحار الانوار ج 45 ص 257.

4) امالی مفید، ص 353.

5) شوری / 23.

6) وسائل الشیعه، ج 14، ص 395.

7) عشق برتر، ص 14 و 15.

8) بحارالانوار، ج 10، ص 107. 

 

منابع: سایت رهروان ولایت ، سایت جامع تبلیغ


اتاق یک کودک موفق این است!

با رعایت این نکات به تاثیر معجزه آسای دکوراسیون در سلامت کودک خودتان پی خواهید برد و خواهید دید که آموزش این نکات از دوران کودکی به فرزندن تان به شما کمک می کند تا به مرور نسلی سالم، تندرست و سلامت به لحاظ روحی و جسمی را در خانواده خود پرورش دهید.


otagh kodak


به این ترتیب با ایجاد آرامش و امنیت برای کودک تان و تامین نیازهای اولیه او به صحیح ترین شکل، سلامت و شادابی او را تضمین خواهید کرد.


چگونه وسایل کودک را طبقه بندی کنیم

شلوغی اتاق کودک و به هم ریختگی وسایل، اسباب بازی ها و کتاب ها در این اتاق یکی از طبیعی ترین موقعیت ها در سراسر جهان است اما این شلوغی و به هم ریختگی درصورتی که به صورت روزانه استمرار داشته باشد به مرور به کاهش میزان تمرکز و تفکر کودک منتهی می شود. به گونه ای که به مرور تمرکز کودک را در یادگیری و آموزش کم کرده و مانع از بروز خلاقیت در او می شود. بنابراین بهترین روش برای کنترل این وضعیت قرار دادن سبدهای چوبی کوچک در اتاق کودک است تا بعد از بازی از او بخواهید اسباب بازی ها، توپ ها و کتاب هایش را در هر یک از این سبدهای کوچک گردآوری کند. اگر اتاق کودک تان به اندازه کافی بزرگ است، می توانید از قفسه کمدها به جای سبدهای کوچک استفاده کنید و این مسئله را به کودک تان آموزش دهید.

نورپردازی برای خواب کودک شما

 

اتاق خواب کودک باید به گونه ای نورپردازی شود که قابلیت تاریکی یا استفاده از حداقل میزان نور را در زمان خواب داشته باشد زیرا با وجود نور در اتاق، مغز نمی تواند فرمان ترشح ملاتونین در بدن را به درستی صادر کند و کمبود میزان ملاتونین در بدن منجر به بی خوابی و در نهایت بی حوصلگی، پرخاشگری و در درازمدت افسردگی کودک می شود بنابراین بهترین حالت برای نورپردازی اتاق کودک آن است که از چراغ خواب هایی که تایمر دارند استفاده کنید به این ترتیب کودکی که ترس از تاریکی دارد با نور اندک این چراغ ها ترس را کنار می گذارد و پس از آن که به خواب رفت فرمان خاموش شدن چراغ با سر رسیدن مدت زمان مورد نظر انجام می شود.

اهمیت عکس های دسته جمعی در اعتماد به نفس کودکان

یکی از مهم ترین نکاتی که در بهداشت روانی فرزندان تان به ویژه کودکان تاثیر دارد، حس دوست داشته شدن است. شاید فکر کنید، دکوراسیون اتاق چگونه می تواند در انتقال این حس به کودک تان نقش داشته باشد؟ ما به شما می گوییم که چگونه می توان به این ترتیب میزان محبت، اعتماد به نفس، علاقه و روابط اجتماعی کودک را تحریک کرد. تنها کافی است یکی از دیوارهای اتاق کودک یا میز کنار تخت او را به عکس هایی که او را در جمع خانواده، در کنار پدر و مادر و در جمع دوستانش نشان می دهد، اختصاص دهید. تماشای این عکس ها و دانستن این نکته که او حامیان و دوستداران زیادی دارد به افزایش آرامش، امنیت و اعتماد به نفس کودک کمک می کند.


منبع : مجله زندگی ایده آل


روش هایی برای نماز خواندن کودکان

نماز کودکان باید در زمان خودش یعنی زمان و موعدی که خداوند زمان آن را تعیین کرده است تکلیف شود و ۲ سال پیش از سن تکلیف باید حرکت آن آغاز شود.


حجت الاسلام دکتر دهنوی گفت: نماز مثل هنر و صنعت است نیاز به تمرین زیاد دارد باید برای وضو گرفتن و نماز خواندن کودکان برنامه ریزی کرد و مکان و موقعیت مناسبی را ایجاد کرد.

dehnavi
 
حجت الاسلام دکتر دهنوی با حضور در هفدهمین همایش کوثر ولایت و نماز و سبک زندگی اسلامی گفت: در دین اسلام دستورات بسیاری در خصوص لقمه حلال است، لقمه پدر و مادر نباید شک برانگیز باشد چرا که بر نطفه فرزند تاثیر خواهد گذاشت، لقمه حرام دینت، اخلاقت را می گیرد برای همین است که انسان با دل پاک و اندیشه طاهر باید مراقبت کند.
وی گفت، حضرت زهرا(س) که تربیت یافته فرهنگ نبوی است و آوازه اش در جهان پیچیده است، به واسطه اندیشه پاک و دل پاک پیامبر خدا (ع) ظهور یافته است و اگر پدرو مادران برنامه و توجه پیامبر خدا را الگوی خود کنند بسیاری از بیماری های روحی و جسمی را از کودکان دور خواهند کرد.
به گفته این مسئول اهمیت ذکر و یاد نام خدا در هنگام انعقاد نطفه اشاره کرد: تربیت به قول حکیمی ۲۰ سال پیش از تولد است، این نکته بیانگر تاثیرگزاری اندیشه، روحیه و فکر در انسان است که هر یک در زمان انعقاد نطفه تاثیر خود را خواهد داشت.
این مسئول ادامه داد: اسلام عزیز در خصوص تربیت انسان نکات بسیاری را آورده است، مادر و پدر با دانستن آگاهی های دینی در تربیت فرزند مسلمان به خوبی نقش خود را ایفاء خواهند کرد.
وی با تاکید به این مهم که مادر طی دوران بارداری باید هیجانات خود را کنترل کند تصریح کرد: مادران باردار باید بهداشت روحی و جسمی دوران بارداری خود را بدانند و با حفظ آرامش فرزندی آرام را بدنیا بیاورد، فرزندی که در شکم مادر تحت تاثیر هیجانات مادری قرار گرفته ثبات و آرامش ندارد و نمی تواند آموزه های دینی را فرا بگیرد.
حجت الاسلام دهنوی در خصوص سن آموزش نماز در کودکان اظهار داشت: نماز کودکان باید در زمان خودش یعنی زمان و موعدی که خداوند زمان آن را تعیین کرده است تکلیف شود و ۲ سال پیش از سن تکلیف باید حرکت آن آغاز شود.
وی توضیح داد: سند این روایت که کودکان باید از ۷ سالگی شروع به خواندن نماز کنند و اگر نخواندند باید در سن ۱۰ سالگی آنان را زد سند و روایت قابل اطمینان نیست و از احادیث نامعتبر است.
این کارشناس خانواده با تاکید به یکی بودن گفته خداوند و پیامبر اسلام توضیح داد: هنگامی که خداوند سن تکلیف در دختران و پسران را مقرر کرده است چطور ممکن است که پیامبر بیاید و مطلب دیگری را بگوید.
حجت الاسلام دهنوی گفت: پدر و مادر باید نشان دهند که نماز برای آنان جدی است، روش الگویی ۲ بعد دارد و بچه ها در بعد اول باید شاهد توجه جدی ما به نماز باشند.
این مسئول ادامه داد: بعد دوم روش الگویی آثار و پیامدهای نماز است، آثار نماز محبت، احترام و عزت بین اعضای خانواده است کودکی که شاهد این همه اثر و نتیجه باشد دست از نماز نمی کشد.

دهنوی دومین مرحله کارآمد نماز را جلب عنصر عاطفه عنوان کرد و گفت: استفاده از عنصر عاطفه و محبت یکی از اساسی ترین مولفه های یادگیری است، چرا که کلام مزین به عاطفه سرور و میل را در کودک ایجاد می کند.
این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: کلام لیین و خوش منظر کودک را جلب می کند و در روح او تاثیر می گذارد همچنین پیامبر در این خصوص فرمودند که شیرینی عبادت را در کام کودکان تلخ نکنید.
وی با تاکید به استفاده از روش القای غیر مستقیم برای اقامه نماز کودکان به عنوان سومین راه حل کاربردی برای نمازخوان شدن کودکان اظهار داشت: قرآن کریم با روش به در بگو دیوار بشنود یعنی القای غیر مستقیم برای جلب نظر و راهنمایی بشر استفاده کرده است و ما می توانیم از همین روش برای القای تفکر نماز در کودکان استفاده کنیم.
این مسوول خاطر نشان کرد: روش دیگر برای ادای نماز کودکان تداعی معانی است که همراه با یک آموزه و یا یک خاطره تکرار شود آموزه ای که همراه با تکرار خاطره خوبی است مانند جشن تکلیف در کودکان که ثمرات بسیار زیادی در سالهای بعدی زندگی کودکان دارد.
روش تلقین به نفس به عنوان یکی دیگر از راهبردهای اجرای نماز است، روش تلقین به نفس امروزه یک دانش است و تلقین به ضمیر ناخودآگاه کودک احساس عزت او را بیشتر می کند وقتی به کودک القاء می شود که تواهل نمازی حتی اگر نماز خوان نباشد ناخواسته خود را اهل آن می بیند و به آن مقید می شود.
همایش کوثر ولایت با همت ستاد اقامه نماز استان البرز و نواحی آموزش و پرورش این استان برگزار شد.

منبع:تلاشگران البرز

اصول و روشهای حفظ قرآن

زبان کودک و نوجوان و بزرگسال متفاوت است. ضمن اینکه شادی، قصه و طنز را همه دوست دارند و راه جذب افراد، استفاده از روش‌های گرم و جذاب است، نه قیافه­ی تلخ و جدی به خود گرفتن.

 

اصول و روشهای حفظ

روش‌های مختلفی را برای حفظ قرآن می‌توان طراحی کرد. آنچه در همه­ی این روش‌ها مشترک است:

۱-     اصل ایجاد علاقه و خوش گذشتن به بچه‌ها: هنگامی­که بچه‌ها از مسجد، کلاس قرآن و کلاس‌های دینی بیرون می‌روند، بگویند «چقدر اینجا بازی کردیم و خوش گذشت.»

۲-     اصل پیوند زدن در ذهن: سیستم حافظه طوری است که باید بتواند مطالب را هنگام ذخیره به هم پیوند بزند و هر بار که یک مطلب بازیابی می شود، بقیه­ی مطالب مرتبط با آن نیز بازیابی شوند(به خاطر بیایند). مثل اینکه هر بار به در منزل نگاه کردید یادتان بیاید که برای خروج از منزل «بسم الله» بگویید. اگر هنگام ذخیره سازی مطالب از یادیار­های مناسب برای ایجاد تداعی ذهنی استفاده کنید، به خاطر آوردن مطالب آسان می­شود.

۳-     اصل از کل به جزء: اگر ابتدا کل مطلب برای ذهن مشخص شود، می­تواند به راحتی اجزاء را در جای خود قرار دهد. اما ارائه کردن اجزاء و به ذهن سپاری برای شکل گرفتن کل، مشکل است.

با توجه به ‌این اصول چند روش را می‌توان مورد توجه قرار داد. بسیاری از مراکز هنوز از روش اشاره برای آموزش کودکان استفاده می‌کنند. این روش برای ایجاد تداعی بین حرکات دست و کلمات ابداع شد. با این روش باید هم حرکات اشاره­ی مخصوص ناشنوایان و هم کلمات قرآنی را حفظ کند. یعنی کار حفظ، دو برابر می‌شود. به جای این زحمت اضافه‌، می‌توان صرفاً صوت قرآن را از سی‌دی یا نوار کاست پخش کرد یا اینکه از تداعی کننده‌های دیگری استفاده کرد.

  • روش اشاره برای تداعی معانی: مثلاً مربی وقتی می‌خواهد کلمه­ی نار را یاد بدهد، حرکتی شبیه آتش را با دست ایجاد کند و یا برای آیاتی مثل«والضحی و اللیل اذا سجی» صرفاً حرکتی را برای روز و شب در این دو آیه طراحی کند.

اما مهم‌تر این است که مفاهیم موجود در سوره‌ها و آیات را بشناسد و حرکت اشتباهی را پیشنهاد نکند. برای مثال یکی از معلمان قرآن در عبارت «مَلِک یوم الدین» برای کلمه­ی ملک حرکت بال زدن فرشته‌ها را نشان می‌داد و بچه‌ها انجام می‌دادند. در حالی که‌اینجا ملک به معنی فرشته نیست؛ بلکه مالک و صاحب­اختیار است.

وقتی برای اشاره به خدا با دستمان آسمان را نشان می­دهیم، این رایاد می‌دهد که خدا در آسمان است. به قول عوام: «همان خدایی که آن بالاست.» پس چه کنیم؟ می‌توانیم حرکتی شبیه در آغوش گرفتن خود انجام دهیم، یعنی خدایی کهما را دوست دارد. به هر حال با اشاره کردن کار سخت‌تر می‌شود و امکان بدآموزی و یا اشتباه آموزی دارد.

  • روش تداعی با بازی: تداعی­کننده­ی دیگر می‌تواند بازی‌هایی باشد که با دست و پای خود در حین تلفظ آیات خاص انجام می‌دهند. در یکی از مهد قرآن‌های مؤفق و شاد، برای هر آیه از سوره، بچه‌ها بازی‌های یک نفره‌یا دو نفره‌ای را انجام می‌دادند. مثلاً می‌گفتند: «والعصر، والعصر، ان الانسان لفی خسر، ان الانسان لفی خسر» و گوی‌های رنگارنگ را روی زمین می‌چرخاندند. سپس می‌گفتند: «الا الذین آمنوا و عملوا الصالِحات» در حالی که دو نفر دو نفر روبروی هم نشسته و دست‌هایشان را به هم می­زدند؛کف دست راست این به کف دست راست آن و برعکس. آیه­ی بعد را که می‌خواندند«و تواصوا بالحقّ ِو تواصوا بالصَّبرِ» کف پا‌هایشان را که رو به هم دراز کرده و به هم چسبانده بودند، جلو و عقب کرده و تکرار می‌کردند.

به بیان دیگر کلاس لبریز بود از بازی، تحرک و فعالیت‌های فردی و جمعی. می‌توان همزمان با خواندن قسمتی از آیات، دست همدیگر را گرفت و دایره‌وار چرخید. بعضی‌ها از این می‌ترسند که با این حرکت‌ها به قرآن توهین شود و احترام لازم گذاشته نشود. باید از خود بپرسیم، توهین یعنی چه و احترام چه معنایی دارد؟ استفاده کردن یا رها کردن، ایجاد علاقه با شادی یا خشک و جدی بودن، با شعر خواندن و دست زدن یا بوسیدن و در پارچه مخملی پیچیدن؟ انگیزه پایدار ایجاد کردن یا فراری و خسته ساختن. کدام احترام و کدام توهین است؟

اگر این شعر، ترجمان روایت پیامبر عزیزمان (ص) است که می‌فرمایند:

چونکه با کودک سر و کارت فتاد      پس زبان کودکی باید گشادا

از رسول اکرم (ص) است که فرمودند: ان فی الجنة داراً یقال له دار الفرح، لا یدخلها الّا من فرّح الصبیان:[۱] در بهشت جایی است که به آن خانه­ ی شادی گفته می­شود، هیچ­کس به آن خانه وارد نمی شود مگر آنکه موجب شادی کودکان شده باشد.( در جایی باز این روایت از پیامبر عزیز برای شادی یتیمان بیان شده است)

 پس زبان کودک و نوجوان و بزرگسال متفاوت است. ضمن اینکه شادی، قصه و طنز را همه دوست دارند و راه جذب افراد، استفاده از روش‌های گرم و جذاب است، نه قیافه­ی تلخ و جدی به خود گرفتن.

مثلاً بگوییم: « تعاونوا علی البرّ و التقوی» و دست هم را محکم گرفته و بچرخیم. سپس بگوییم: « ولاتعاونوا علی الاثم و العدوان» و همزمان دستمان را از هم باز کرده و اتحاد و همکاری را به‌این شکل، بشکنیم.

  • روش تداعی با ریتم آیات: راه دیگر برای ایجاد تداعی و حفظ بهتر، استفاده از آهنگ موجود در‌ترتیل خوانی‌های قرآن است. وقتی آیات را پشت سر هم می‌شنویم، آهنگ موجود در آیات و تفاوت آهنگ آنها باعث یادگیری بهتر می‌شود. این روش مؤثرتر از این است که خودمان آیه را بخوانیم، زیرا ما بدون آهنگ و یا هر بار با یک ریتم می‌خوانیم. آهنگ خاص با آیه­ی خاص،در ذهن همراه می­شود.
  • روش کل به جزء: اگر مربی می‌خواهد، هر بار پنج آیه را آموزش دهد، بهتر این است که ابتدا آیات بیشتری از سوره را بشنوند (تا کلیتی از سوره در ذهن شکل بگیرد)، سپس پنج آیه­ی مورد نظر، چند بار پشت سر هم شنیده شود. یعنی آیه از یک تا پنج را بشنویم و دوباره آیات یک تا پنج، تا وقتی که حفظ شویم. نه‌اینکه ‌یک آیه را چند بار بشنوند و سپس آیه­ی بعدی را تکرار کنند.
 

[۱]  به نقل از کتاب اُسس التربیه، تألیف محمدرضا فرهادیان و کتاب تربیت طربناک، دکتر عبدالعظیم کریمی


نویسنده: مریم ادیب – کارشناس ارشد و مدرس مهارت های تربیت دینی


غیرضروری بودن آزمایش غربالگری مادران باردار

رئیس انجمن علمی مامایی ایران با اشاره به اینکه لزومی ندارد آزمایش‌های غربالگری تحت پوشش بیمه باشد، گفت: آزمایش‌های غربالگری امری غیرضروری محسوب می‌شود و ممکن است ۱۰ الی ۱۵ درصد آزمایش غربالگری مورد خطا قرار گیرد.


badrarie

ناهید خداکرمی درباره ضرورت غربالگری های دوران بارداری، اظهار داشت: غربالگری در دوران بارداری یک آزمون پیش بینی کننده سلامت جنین است که براساس پروتکل وزارت بهداشت به مادر انجام غربالگری‌ها را پیشنهاد می‌کند ولی برای همه مادران ضرورت ندارد.

به گفته وی غربالگری برای زنان بالای ۳۵ سال، مادران پرخطر و برای کسانی که در خانواده آنها ناهنجاری ژنتیکی وجود داشته باشد، ضرورت دارد. مادران باردار در صورت تمایل می‌توانند غربالگری را انجام دهند.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران با اشاره به اینکه آزمایش‌های غربالگری تحت پوشش بیمه نیستند و لزومی ندارد این آزمایش‌ها تحت پوشش بیمه باشد، ادامه داد: آزمایش‌های غربالگری امری غیرضروری محسوب می‌شود و ممکن است ۱۰ الی ۱۵ درصد آزمایش غربالگری مورد خطا قرار گیرد.

خداکرمی درباره حرکت‌های جنین در دوران بارداری اضافه کرد: مادرانی که اولین بارداری را تجربه می‌کنند، ممکن است تا هفته ۲۴ بارداری هیچ حرکت جنین را حس نکنند و بیشتری حرکت جنین از هفته ۲۴ به بعد است و هفته ۲۸ حرکات جنین بسیار واضح تر می‌شود و هفته ۲۸ به بعد به دلیل اینکه جنین قابلیت زندگی خارج از رحم را پیدا می‌کند حرکات آن بسیار واضح تر و مطلوب تر به نظر می‌رسد.

وی در پاسخ به پرسشی که بسیاری از مادران از حرکت نداشتن جنین خود مضطرب می‌شوند، ادامه داد: مادران بدانند که حاملگی یک امر فیزیولوژی بوده، بنابراین توجه زیاد به حرکت‌های جنین نداشته باشند و زندگی طبیعی خود را داشته و به کارهای معمولی خود بپردازند، چون جنین در محیطی کاملا  آزاد زندگی می‌کند اگر مادران حرکتی را از جنین خود حس نکردند می‌توانند یک غذای شیرین مانند خرما و شیر مصرف کنند و به سمت چپ بدن خود بخوابند و دست را روی شکم قرار دهند و حرکات بچه را شمارش کنند اگر در طول یک ساعت ۴ حرکت را حس کردند این بچه کاملاً نرمال بوده و هیچ جای نگرانی ندارد.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران خاطرنشان کرد: زنان باردار در طول دوران بارداری خودشان زندگی عادی خود را داشته باشند می‌توانند حرکت و ورزش کنند باید بدانند که تیم مراقبت از پزشک تا ماما در تمام نقاط کشور وجود دارد و اگر خطری برای بچه و مادر ایجاد شود می تواند به مراکز ارجاع داده شود.


منبع: تسنیم