سه شنبه, 28 دی 1395 12:28

جستجو در شبکه گسترده

دیدنی و خواندنی

بازی عشقولانه با صفحه کلید!

699666999999666999999666996666666996666699999666669966666699 699669999999969999999966699666669966669966666996669966666699 699666999999999999999666669966699666699666666699669966666699 699666669999999999996666666996996666699666666699669966666699 699666666699999999666666666699966666669966666996666996666996 699666666666999966666666666699966666666699999666666669999666 1

١-شماره های بالا را با موس انتخاب کنید

Ctrl + F را بزنید

شماره ی 9 را بزنید

Ctrl + Enter را بزنید


 

کلماتی قصار از کلام استاد مطهری

شهید مطهری



فقیه فرزانه و متفکر بزرگ استاد شهید مرتضی مطهری, آثار قلمی و زبانیِ عالمانه و محققانه بسیاری را در حوزه های مختلف علوم و معارف اسلامی از خود به یادگار گذاشته که بیانگر اندیشه های بلند و ابداع و نوآوری های ارزنده و راه گشای ایشان است.در این مقاله کلماتی قصار از استاد شهید مطهری خدمت شما بیان خواهد شد.



-  مکتب واقع بین و واقع گرای اسلام ، اقتصاد را زیربنا نمی داند اما نقش اساسی آن را نیز نادیده نمی گیرد .( ده گفتار / ص 309)


-  شعر فارسی و نثر فارسی در طول دوازده قرن، از مضامین قرآن و حدیث به شدت متأثر بوده است اغلب مضامین عالی عرفانی و موعظه ای فارسی ، تحت تأثیر قرآن و سنت راه تعالی را طی کرده است .  (مجموعه آثار ، ج 14 / ص 581)


- جنبش تنباکو را علمای ایران آغاز کردند و با دخالت زعیم بزرگ مرحوم حاج میرزا حسن شیرازی به پیروزی نهایی رسید .(نهضت های اسلامی / ص55)


-بشر امروزی از نظر علمی و فکری پا به جایی نهاده که آهنگ سفر افلاک کرده و سقراطها و افلاطونها باید افتخار شاگردی اش را بپذیرند اما از نظر روح و خوی و منش ، یک « زنگی مست تیغ بران به دست » بیش نیست .( سیری در سیره نبوی /ص 14)


-   در مقابل قدرت علمی و فنی بشر ، هیچ دژ تسخیرناپذیری جز روح و نفس آدمی وجود ندارد .(سیری در سیره نبوی /ص 13)


- اسلام خود بنیانگذار یک تمدن عظیم است ودر تاریخ افتخارآمیز خود دانشگاه ها به وجود آورد ودانشمندان نابغه به جهان تحویل داد و به علم و تمدن کمک فراوان کرد .(سیری در سیره نبوی /ص20)


-  زنده ترین امواج اجتماعی ، امواج و جنبشهای دینی است ؛ پیوند این امواج و این نهضتها با جوهر حیات وفطرت زندگی از هر چیز دیگر اصیل تر است .(سیری در سیره نبوی / ص 24 )


-  وقت آن است که غرب مانند همه زمانهای دیگر با همه تقدمی که در علوم و صنایع دارد فلسفه زندگی را از شرق بیاموزد .(اخلاق جنسی /ص 28)


-  اگر روح اجتماعی وجود داشته باشد وجامعه زنده و جاندار باشد بدون شک در آن جامعه همدردی و همکاری وجود دارد .(حکمتها و اندرزها /ص 229)


- شناخت صحیح شرط اول رشد است ؛ باید ببینیم آیا از وجود امکاناتی که خداوند تبارک و تعالی در اختیار ما قرار داده و سرمایه هایی که در طول تاریخ پیدا کرده ایم آگاهی داریم .( امدادهای غیبی در زندگی بشر/ ص 135)


-اقبال در عین فراگیری علوم و فنون غربی از هر گونه غربگرائی و شیفتگی نسبت به «ایسم » های غربی ، مسلمانان را برحذر می داشت .(نهضتهای اسلامی / ص 48)


-   قرآن در پیوند انسان با خدا زیباترین بیانها را آورده است خدای قرآن برخلاف خدای فلاسفه یک موجود خشک و بی روح و بیگانه با بشر نیست ؛ خدای قرآن از رگ انسان به انسان نزدیکتر است .( وحی و نبوت /ص 93)


-  برای یک ملت هیچ موهبتی بالاتر از شخصیت نیست اگر همه مواهب و ابزارهای زندگی را از ملتی بگیرند و شخصیتش محفوظ باشد غمی نیست .(یادداشتهای استاد مطهری ، ج9 /ص 51)


-   اگر خداوند به وسیله بعضی از افراد بشر جلو بعضی دیگر را نگیرد خرابی وفساد همه جا را می گیرد ارتشی که وظیفه اش جلوگیری از تجاوز است ، وجودش لازم و ضروری است.(جهاد /ص 16 )


-   اگر در عرصه خلاقیت و سازندگی ، زمینه را «انسان » فرض کنیم هیچ هنرمندی و صنعتگری به پای پیامبران نمی رسد .(سیری در سیره نبوی / ص 12 )


- در میان عوامل فساد اخلاق و تضعیف روحیه و در میان عواملی که در زندگی ایجاد بدبختی وناتوانی می کنند ، چیزی به اندازه تنعم و نازپروردگی مؤثر نیست .(بیست گفتار /ص 193)


- ایمان پیوند ادراکی با حقیقت است ایمان یعنی تسلیم یعنی خدا آگاهی مقرون به گرایش و تسلیم در پیشگاه حق.


-  انقلاب ایجاد کردن از انقلاب نگه داشتن سهل تر است.


-  شناختن, همان دانستن است.


عشق انسان را می رساند به مرحله ای که می خواهد از معشوق, خدائی بسازد و از خود بنده ای، او را هستی مطلق بداند و خود را در مقابل او نیست و نیستی حساب کند.


-  زهد برداشت کم برای بازدهی زیاد است.


- زن آفریننده عشق است و عشق آفریننده مرد و مرد آفریننده تاریخ . ناظر به نقش مستقیم زن در سازندگی تاریخ است.


-   زنان در طول تاریخ تنها مولد و زاینده مردان و پرورش دهنده جسم انها نبوده اند، بلکه الهام بخش و نیرو دهنده و مکمل مردانگی آنها بوده اند.


-  اطراف کلمه شهید را هاله ای از قدس و تعالی احاطه کرده است.


-  حسین (ع) سنگر عمل صالح است نه سنگر گناهکاری.


-  کلید شخصیت حسین (ع) حماسه است، شور است، عظمت است، صلابت است، ایستادگی و حق پرستی است.

- تقوا محدودیت نیست، مصونیت است.


-  پرستش نوعی رابطه خاضعانه و ستایشگرانه است که انسان با خدای خود برقرار می کند.


- خودباختگی یعنی تزلزل شخصیت.


ماجرای ازدواج شهید مطهری

شهید مطهری

مرتضی مطهری دختر آیت‌الله روحانی را كه استادش بودند برای ازدواج انتخاب كردند.

 

 داستانی كه تمام نمی‌شود، روایتی داستانی از زندگی شهید مرتضی مطهری است كه توسط احمد عربلووتوسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.

مؤلف در این کتاب به روایتی را به ازدواج شهید مرتضی مطهری اختصاص داده است، و می‌گوید چون ایشان از نظر مالی وضع چندان مناسبی نداشتند چه كسی حاضر بود با او زندگی كند و باعث رشد و شكوفایی علمی او نیز بشود؟ اما استاد مرتضی مطهری در میان تمام خصوصیات خوبی كه داشت، یكی هم این بود كه در همه كارها به خدا توكل می‌كرد.


مرتضی مطهری دختر آیت‌الله روحانی را كه استادش بودند برای ازدواج انتخاب كردند، خود همسر استاد مطهری در این باره می‌گوید:

«یازده ساله بودم كه یك شب خواب دیدم به اتاق پدرم رفته‌ام. در اتاق پدرم، روی زمین یك ورق كاغذ افتاده بود وقتی كاغذ را برداشتم دیدم روی آن نوشته است: فلانی (یعنی من) برای مرتضی در بیست‌ و نهم ماه عقد می‌شود.

از دیدن این خواب خیلی تعجب كردم، اما آن را با هیچ‌كس در میان نگذاشتم، تا اینكه مدتی گذشت.

 خواستگاران متعددی می‌آمدند ولی مادرم مخالفت می‌كرد تا اینكه وقتی سیزده ساله بودم آقای مطهری به خواستگاریم آمدند و با مخالفت شدید مادرم روبه‌رو شد چون او در یك خانواده غیر روحانی و مرفه بزرگ شده بود و می‌گفت دخترم را به روحانی شوهر نمی‌دهم سرانجام بعد از مدتی مادرم راضی به ازدواج ما شد، روز بیست‌ و سوم مادرم موافقت كرد و همان روز آقای مطهری گفتند:

 بیست و نهم برای عقد روز مناسبی است و موافقت شد. من در روز بیست‌ونهم به عقد ایشان درآمدم در آن وقت بود كه حقیقت خوابی كه دیدم برایم روشن شد».


در ادامه نویسنده به مصاحبه‌ای كه با همسر استاد مطهری انجام داده و به فضایل و اخلاقیاتی كه ایشان درباره همسرشان بازگو كرده پرداخته است.

نویسنده در روایت ششم به مهاجرت استاد مطهری از قم به تهران می‌پردازد و از آن به عنوان سخت‌ترین روزهای زندگی استاد یاد می‌كند  و اینكه ایشان در مدرسه سپه‌سالار هم درس می‌دادند و جلسات درس ایشان جوان‌های زیادی را به خود جلب می‌كرد و بسیاری از دانشجویان سر كلاس ایشان حاضر می‌شدند و علاوه بر همه این‌ها استاد هفته‌ای یكبار برای دیدن استادش حاج آقا روح‌الله خمینی و نیز شركت در جلسات درس علامه طباطبایی راهی قم می‌شدند تا اینكه مسئولان دانشكده الهیات دانشگاه تهران تصمیم گرفتند از میان روحانیون و طلب‌ها عده‌ای را بعد از امتحانات سخت به صورت حق‌التدریس استخدام كنند.


آقای محمدتقی مطهری برادر استاد مطهری درباره ورود ایشان به دانشگاه تهران و چگونگی امتحانات چنین می‌گوید:

«امتحان كتبی هشت روز طول كشید. سپس امتحان شفاهی شروع شد. در روز امتحان شفاهی، میرزا احمدخان سعیدی دنبال استاد راه افتاده و با خود گفت: «مطهری امتحان كتبی را به این خوبی داده است؛ حالا ببینیم آزمون شفاهی را چه كار می‌كند.»

كتاب امتحانی منظومه حاج ملاهادی سبزواری بود. كتاب را باز می‌كند و بحثی به میان می‌آید. استاد مطلب را شروع می‌كند. بحث را از منظومه به اشارات می‌برد و از اشارات به اسفار. در این هنگام، آقای راشد رو به استاد می‌كند و می‌گوید: «صبر كن. ما از بیست بالاتر نداریم. این نمره بیست! حالا مطلب را ادامه بده تا ما استفاده كنیم.»

جلسه تعطیل می‌شود. استاد می‌شود شاگرد و شاگرد می‌شود استاد. شهید مطهری یك ساعت و نیم صحبت می‌كند و مطلب را به پایان می‌رساند. راشد می‌گوید: «واقعاً بهره بردم» و این جمله را دوباره تكرار می‌كند.


منبع: تبیان


ماه رجب ماه استغفار اُمّت من است

 خدایـــــــــــــا؛


بابت هر شبی که بی شکر سر بر بالین گذاشتم؛


بابت هر صبحی که بی سلام به تو آغاز کردم؛


بابت لحظات شادی که به یادت نبودم؛


بابت هر گره که به دست تو باز شد و من به شانس نسبتش دادم؛


بابت هر گره که به دستم کور شد و مقصر را تو دانستم؛


مرا ببخش ...



Aseman


أَسْتَغْفِرُ اللهَ ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ مِنْ جَمِیعِ الذُّنُوبِ وَ الْآثَامِ


آن دعایی مستجاب است که...


آن دعایی مستجاب است که


دعا کننده در آن مطمئن به اجابت باشد


و این امر، قلب متقین و دل شکسته می‌خواهد.


«آیةالله بهجت رحمةالله علیه»


bahjat