دوشنبه, 07 فروردين 1396 22:51

جستجو در شبکه گسترده

معرفی ویتامین‌های روح

اولین ویتامین روح، دوست داشتن و مهربانی کردن با خودمان است و اولین قدم برای این که با خودتان مهربان باشید ، این است که خود را به صورت نامشروط دوست بدارید.


ویتامین‌های روح

یکی از مهمترین نکات در زندگی فردی، اجتماعی این است که،افرادی که نسبت به نیاز‌های خود بی توجه اند. نمی‌توانند ادعای خوشبختی کنند. این افراد معمولا سبک زندگی ناسالمی دارند و از نظر بهداشت روانی در معرض خطر ابتلا به اختلالات روانی از جمله افسردگی قرار دارند. بنابراین نخستین اصل بهداشت روان، صلح با درون و بیرون خود است.

واقعیت این است که توانایی ما برای دوست داشتن حقیقی دیگران رابطه مستقیم با تواناییمان برای دوست داشتن خودمان دارد. مهربانی نسبت به خودمان، مهربانی نسبت به دیگران را به بار می آورد.

رابطه مهرآمیز با خودمان رکن اساسی برقراری رابطه مهرآمیز با دیگران است.به عبارتی باید دوست مهربانی برای خود باشید.

 

پس اولین و مهمترین ویتامین روح، دوست داشتن و مهربانی کردن با خودمان است  و اولین قدم برای این که با خودتان مهربان باشید ،این است که خود را به صورت نامشروط دوست بدارید، عشق نامشروط یعنی دوست داشتن خود. اگر و اما نگذارید و حتی در شرایطی که رفتارتان نامناسب است، باز خود را دوست بدارید. افرادی که در کودکی با عشق بدون شرط مادر پرورش یافته اند، رفتارشان را از شخصیت خود جدا می‌کنند و اشتبا‌هات خود را به حساب "بدبودن" شخصیت خود نمی گذارند. شما در مقام انسان حق اشتباه دارید. در صورت اشتباه کردن خود را ببخشید و به جای سرزنش و ملامت خود، سعی کنید از اشتبا‌هات تان پند بگیرید.

در دومین قدم ،با جسم خود مهربان باشید،اگر باور داشته باشید که فردی بی همتا و بی نظیر هستید، با جسم خود نیز با مهربانی رفتار خواهید کرد. افرادی که با خود مهربان هستند، به سلامتی خود توجه دارند و به میزان کافی استراحت می‌کنند، از رژیم غذایی متعادلی برخوردارند، ورزش می‌کنند، به سیگار، الکل یا دیگر مواد مخدر گرایشی ندارند.

و سپس با روح و روان خود مهربان باشید،مهربانی با خود یعنی مهربانی با روان و ذهن، ممکن است از خود بپرسید چنین چیزی چگونه عملی خواهد بود؟ افراد مهربان با خود، به سلامت روان توجه دارند. آن‌ها می‌دانند که نگرانی نسبت به آینده و افکار منفی و غیر منطقی؛ آرامش آنان را بهم می‌ریزد و به تنش و استرس می‌انجامد. آن‌ها می‌کوشند برای کمک به خود از استرس ‌های زندگی بکاهند. از این رو، از ذهن خود مراقبت می‌کنند و اجازه نمی دهند افکار منفی همچون علف هرز در مزرعه ذهن شان، نشو نما کند.

در گام بعدی با کمال گرایی وداع کنید،افرادی که با خود مهربان اند، کمال گرایی را کنار می‌گذارند، چون می‌دانند با این ویژگی نمی توانند به اهداف خود برسند، در عوض، آن‌ها سعی می‌کنند بر اساس معیار‌ها و ارزش ‌های خود عمل کنند و انتظار ندارند در هر کاری بهترین باشند. آن‌ها به جای رقابت با دیگران، با گذشته خود رقابت می‌کنند و به جای تاکید بر "بهترین" بودن و سبقت گرفتن از دیگران، خود را برای متوسط بودن آماده کرده اند. به عبارتی آن‌ها این جرات را دارند که در حد متوسط ظاهر شوند، بدین معنا که در هر کاری نمی خواهند اول باشند و اگر رتبه اول را کسب نکردند خود را سرزنش نمی کنند.

یک نکته مهم،برای خودتان وقت بگذارید،سعی کنید ساعت ‌هایی را در روز یا هفته به خودتان اختصاص دهید و به فعالیت ‌هایی که برایتان لذت بخش است، بپردازید.باغبانی، مطالعه، تماشای فیلم، حتی درست کردن ناخن ها. فعالیت ‌های لذت بخش، انرژی و سوخت شما را در زندگی تامین می‌کنند. بنابراین آن‌ها را جدی بگیرید.

دیگر این که، مشاوره اختصاصی داشته باشید،این روز‌ها در کشورمان مشاوره با افراد متخصص مانند روان پزشک، روان شناس و مشاور امری رایج است.

بنابراین توصیه می‌شود اگر مسایلی شما را آزار می‌دهد و نمی توانید درباره آن با کسی حرف بزنید، نمی توانید با گذشته خود کنار بیایید یا اگر اشتغال ذهنی دارید، حتما موارد مذکور را با مشاور در میان بگذارید. با این کار به آرامش بیشتری می‌رسید و راهکار‌هایی نیز برای مقابله با عوامل استرس زا فرا می‌گیرید.

نکته ای که غالبا به فراموشی می رود، این است که به رشد روحی و معنوی خود توجه کنید.

مهربانی با خود، یعنی فرد به رشد خود در همه ابعاد توجه کند. یکی از ابعاد انسان، بعد معنوی است. افراد مهربان با خود، می‌کوشند صفات غیر اخلاقی و ناپسند را از خود بزدایند و صفات مثبت و نیکو را جایگزین کنند. این افراد معمولا بیش از دیگران به مسایل اخلاقی پایبند هستند. بنابراین ارزش ‌هایی مانند راستگویی، صداقت، پاکدامنی و فروتنی برای آن‌ها مهم است و سعی می‌کنند این ارزش ‌ها را در خود ایجاد کنند. قرآن بخوانید و در آن تفکر کنید، نهج البلاغه را باز کنید و سعی کنید پندهای مقدس آن را در زندگیتان پیاده کنید، خلاصه به رشد معنویتان توجه کنید.

ویتامین‌های روح

 

پس این هفته چند گام برای مهربان بودن با خودتان بردارید:

1- به نیازهای جسمی و روحی ات توجه کن.

2- وسیله ای که زندگی ات را راحت تر می کند بخر.

3- یکی از وسایل شخصی ات را  که قدیمی یا شکسته است بیرون بگذار.

4- ساعتی برای استراحت یا تفریح خودت در نظر بگیر.

5- دسته گلی برای خودت بخر یا کارت پستالی برای خودت درست کن و با واژه های مهرآمیز از خودت تعریف کن.

6- غذای خوشمزه و مقوی ای برای خودت بپز یا در رستوران بخور.

7- برای موفقیت هایت به خودت تبریک بگو.

دومین ویتامین روح، لبخند است. در برخورد با دیگران قبل از اینکه سخن بگوییم این چهره ی ماست که حرف می زند، هنگامی که لبخند می زنیم ، طرف مقابل هم با لبخند با ما برخورد می کند و ما هر دو ویتامین می گیریم.

وقتی لبخند به لب داریم در واقع به طرف مقابل می گوییم تو را با میل می پذیریم، وجود شما برای من خوشایند است،گوش شنوا برای شنیدن حرفهایت دارم و آسیبی به تو نمی رسانم.وقتی با یک لبخند ناچیز می توانیم این همه لطف و محبت نثار عزیزانمان کنیم ،چرا دریغ کنیم؟! پس لبخند ویتامین روح است و ترشرویی و اَخم میکروبی است که به روحیه ی دیگری تزریق می کنیم.

ویتامین بعدی، توجه به اطرافیان است. آیا شما در معاشرت با فرزند،همسر،پدر و مادر،برادر و دوستان به آنها توجه دارید ؟!با توجه ،ما به اشخاص،سلامت ِروح و نیرو می بخشیم ! وقتی همسرتان غذای خوبی درست می کند به هنر او توجه کنید، وقتی شوهرتان با خرید مناسبی وارد خانه می شود به زحمت او توجه کنید، وقتی کودکتان با یک نقاشی ساده نزدتان می آید به او توجه کنید و نقاشی او را بستایید،این توجه اثرات معجزه آسایی در روابط شما با دیگران دارد!

توجه داشته باشید که ما هر روز به ویتامین احتیاج داریم.

 

 منبع: با نگاهی به نشریه موفقیت شماره 198