دوشنبه, 07 فروردين 1396 22:45

جستجو در شبکه گسترده

کتاب و کتابخوانی

چگونه ذهن برتر داشته باشیم؟

بی شک توانمندی ذهنی و سرآمدی قدرت یادگیر و حافظه آرزوی هر انسانی است چرا که در دنیای علم محور امروز آنکه داناتر است، تواناتر است و آنکه راه دانایی را بداند می تواند با اراده و پشتکار سعادت خویش را تضمین کند.

 

چگونه ذهن برتر داشته باشیم؟

 

برخی از افراد بر این گمان اند که ذهن برتر از آن عده ای خاص و امری وراثتی است اگر چه وراثت در این مسئله تاثیر گذار است اما قابلیت های ذهنی در همه افراد قابل ارتقاء است به حدی که می توان از آن به اعجاز ذهن تعبیر کرد .

کتاب حاضر مجموعه ای است از روش ها و تکنیک هایی بسیار کاربردی که جهت ارتقای توانایی های ذهنی شما ارائه است. موضوعاتی که در این کتاب بیان شده است هر یک شاخه ای تخصصی از علوم روانشناسی و تربیتی است که در کنار هم و بدور از مباحث تئوری و تخصصی گرد آوری شده تا مخاطب برای رفع نیاز خویش به جای مراجعه به چند کتاب با مطالعه یک کتاب و عمل نمودن به مباحث کاربردی آن عملا به هدف متعالی خود که همانا داشتن ذهنی برتر است نائل آید و در هر شغل وحرفه ای بتواند از آن بهره برد و با ذهنی برتر در عرصه فعالیت خود توانمندتر ظاهر شود.

افراد موفق کسانی هستند که راه های کارآمد سازی ذهن خویش را یافته و با پشتکار به اجرا گذاشته اند تا با ذهنی برتر در پهنه عصر انفجار اطلاعات، پله های ترقی را باسرعت طی کرده و مفهوم موفقیت را برای خویشتن تحقق عینی بخشند .
نویسنده ی "چگونه ذهن برتر داشته باشیم؟" بیان می کند که با خواندن این کتاب با آرامشی که از تن آرامی بدست می آورید به سراغ کسب علم و دانش رفته و با فراخی حوزه دید ، تند خوانی را ابزار یادگیری بدون فراموشی نموده و با یک برنامه ریزی موفق به اهداف خود جامه عمل بپوشانید ، با انجام تمرینات تقویت حافظه ، حافظه خویش را تقویت نموده و با رعایت رژیم غذایی مناسب قدرت آن را افزایش دهید .می آموزید که چگونه با تکنیک های محاسباتی محاسبات بزرگ را در چند ثانیه و در فضای ذهن خود انجام داده و با این کار روز به روز بر قدرت ذهنی خود بیافزایید ، یادگیری زبان های خارجی دیگر یک امر دشوار نخواهد بود چرا که هر کاری راهی دارد و شما این راه را می آموزید افزون بر اینکه ده ها مطلب خواندنی دیگر در راستای تقویت حافظه و افزایش توان ذهنی با محوریت تکنیک های کاربردی و بدور از مباحث تئوریک به شما کمک خواهد کرد تا ذهنی برتر داشته باشید .

مطالب این کتاب به گونه ای است که اختصاص به سطح خاصی از تحصیلات و یا رده سنی معینی ندارد ، هر فردی با هر سن و سالی ، با هر سطحی از تحصیلات از ابتدایی تا عالی و با هر شغل و حرفه ای می تواند از آن بهره برد و با ذهنی برتر در عرصه فعالیت خود توانمندتر ظاهر شود.

پر واضح است که مطالب این نوشتار در صورت برای شما کارآمد است که به غیر از مطالعه دقیق آن تمرینات آن را نیز انجام دهید زیرا بدون عمل  به آن ها نتیجه محسوسی بدست نخواهد داد ، پس برای دستیابی به هدف باید به تمرینات ارائه شده را با جدیت عمل نمود.

کتاب حاضر به تالیف مهدی امینی در 207 صفحه توسط انتشارات ملینا منتشر شده است .در این كتاب به زبانی ساده و علمی مجموعه‏ای از قواعد و فنون تقویت ذهن و راههای رسیدن به موفقیت بیان شده است. برای شناسایی توانایی‏ها و ظرفیت‏های ذهن و تقویت حافظه تمرین‏ها و تكنیک‏های عملیاتی مفیدی معرفی شده است. این تكنیک‏ها عموماً پیرامون تندخوانی، عبارت‏خوانی، حفظ مطالب، الگوهای یادآوری، برنامه‏ریزی و سیستم‏های تداعی مطالب می‏باشد. قواعد معرفی شده برای كسانی كه دغدغه موفقیت در امتحانات و یادآوری مطالب را دارند از كارآیی برخوردار است و می‏توان براساس این قواعد برنامه‏ریزی مناسبی برای یادگیری دروس مختلف و حفظ آنها انجام داد.

   

مشخصات کتاب

نویسنده:مهدی امینی

ناشر:ملینا


تاکتیک های مبارزاتی امام خمینی

براندازی رژیم پهلوی به رهبری امام خمینی به همراهی مردم مبتنی بر روش ها و تاکتیک هایی بوده است. این تاکتیک ها را بیشتر بشناسید


انقلاب

در طول تاریخ تمامی جنبش‌های سیاسی - اجتماعی چندین رکن اساسی برای پیشبرد اهداف خود داشته‌اند. در واقع هر جنبش حاصل تجمع و همکاری ارکانی است که بدون آنها امکان موفقیت آن بعید به نظر می‌آید. در میان این ارکان، رهبری مهم‌ترین عامل برای آغاز، تداوم، پیروزی و تثبیت نهضت‌ها و انقلاب‌ها می‌باشد.

در تعریف مفهوم رهبری آمده است که: «رهبری توانایی واداشتن دیگران به کارهایی که احتمالا در غیر این صورت انجام نمی‌دادند، مربوط می‌شود یعنی شکلی از قدرت است... بنابراین رهبری ذاتا رابطه‌ای بسیار نابرابر است. این رابطه ممکن است به دلایلی - از شناسایی طبیعی گرفته تا فشار و حتی اجبار - مورد پذیرش کسانی که تحت رهبری رهبر هستند، قرار گیرد و به این ترتیب وادار می‌شوند تا در جهتی که رهبر اشاره می‌نمایند، عمل کنند. بنابراین می‌توان رهبری سیاسی ملی را قدرتی تعریف کرد که یک فرد یا در برخی موارد، دو نفر یا عده‌ای از افراد که مشترکا عمل می‌کنند، برای هدایت اعضای جامعه سیاسی و برای اقدام در جهتی خاص به کار می‌برد.

انقلاب اسلامی به عنوان یکی از حوادث مهم‌ قرن بیستم میلادی، در راس حرکت خود رهبری امام خمینی را تجربه کرد. امام در سیر تاریخی رهبری خود توانست نهضت اسلامی را با تدابیر ویژه و با استفاده از تاکتیک‌های ویژه و متناسب مبارزاتی به سرمنزل مقصود برساند. امام با شم بالای رهبری‌اش برای هر دوره و عصر و رویداد، رهبری متناسبی را اتخاذ می‌کرد و با این عمل توانست انقلاب اسلامی را در مسیری درست به پیروزی برساند.

كتاب تاكتیك‌های مبارزاتی امام خمینی (ره) تالیف دكتر حسین احمدی در زمستان 1390 توسط انتشارات مركز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است. این اثر یكی از موضوعات طرح تدوین تاریخ انقلاب اسلامی است كه در مركز اسناد انقلاب اسلامی تهیه گردیده است. این كتاب شامل سه بخش می‌باشد كه در هربخش از زوایای گوناگون به تاكتیك‌های مبارزاتی امام خمینی (ره) پرداخته شده است. بخش اول با عنوان ویژگی‌های مبارزه و قیام امام خمینی (ره) شامل 3فصل، بخش دوم با موضوع دامنه و گستره‌ی مبارزاتی امام خمینی (ره)  شامل 3 فصل و بخش سوم با عنوان راهكارهای امام خمینی (ره) در دوران مبارزه شامل  4 فصل می‌باشد.

در مقدمه این كتاب می‌خوانیم :

وجود سه عنصر رهبری، حضور مردم و ایدئولوژی انقلابی برای هر انقلابی لازم است. در انقلاب اسلامی ایران نیز پیوند عمیق و آگاهانه‌ ی رهبری و مردم براساس مكتب تشیع عامل محركه‌ ی انقلاب بود. امام خمینی (ره) روحانی مجاهد و مرجع تقلید مبارزی بود كه با الهام از سیره نبی گرامی اسلام (ص) و امامان شیعه و در سایه‌ی درس‌آموزی از تاریخ اسلام و كسب تجربه از رویدادهای زندگی، مبارزه با ظلم و جور پهلوی را تكلیف شرعی و الهی دانسته و ابتدا در یك فرآیند نسبتاً طولانی با توكل برخدا و اخلاص در اعمال و رفتار خویش، با تبلیغ و ترویج اسلام ناب محمدی (ص)، مردم و فضای فكری حوزه‌های علمیه را با جریان مبارزه همراه نمود. این کتاب در چهار بخش به رشته تحریر در آمده است

بخش اول

بخش اول با عنوان ویژگی‌های مبارزه و قیام امام خمینی (ره) شامل 3 فصل می‌باشد. در فصل اول با موضوع خصوصیات شخصیتی امام خمینی (ره) و تاثیر آن بر شیوه‌ی مبارزاتی ایشان به موضوعاتی چون؛ از آغاز تولد تا هجرت به قم شامل؛ ((تاثیر روانی شهادت پدر)) و ((از اراك تا قم))، تاثیر پذیری از اساتید و اخلاق دینی شامل: ((عرفان وتذهیب نفس)) و ((تاثیر جهاد اكبر برجهاد اصغر)) پرداخته شده است.

تاکتیک های مبارزاتی امام خمینی

در قسمتهایی از این فصل می‌خوانیم :

در روز بیستم جمادی الثانی 1320/ اول مهر 1281/ 21 سپتامبر 1902 در سالروز تولد حضرت فاطمه‌ی زهرا (س) در شهرستان خمین از توابع استان مركزی ایران در خانواده‌ای متدین و فاضل از سلاله‌ ی پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) فرزندی چشم به جهان گشود كه او را روح‌ الله نام نهادند. پدر بزرگوار وی مرحوم آیت‌ الله سید مصطفی موسوی از معاصران مرحوم آیت‌الله العظمی میرزای شیرازی بود كه پس از چند سال اقامت در نجف اشرف و فراگیری علوم و معارف اسلامی به درجه‌ ی اجتهاد نایل آمد و به ایران بازگشت و در شهرستان خمین به راهنمایی و ارشاد مردم و هدایت آنان در امور دینی مشغول شد. حضور آقا سید مصطفی به سبب ناامنی و درگیری‌های خوانین محلی و هجوم یاغیان و اشرار مایه‌ی آرامش و تسلی خاطر اهالی خمین و مانع بزرگی در برابر زورگویان دولتی و خوانین ستم پیشه بود. اما هنگامی كه سید مصطفی برای ابراز شكایت از ظلم و بیداد خوانین شهرستان خمین در ذیقعده 1320/ 23بهمن 1281 رهسپار اراك بود، در بین راه مورد حمله‌ی غافلگیرانه ‌ی مزدوران تروریست قرار گرفت و در سن چهل و چند سالگی به شهادت رسید. گرچه با سعی و پیگیری خانواده و اقوام مرحوم سید مصطفی، قاتل – جعفر قلی خان – در 1322ق/ 1283ش در میدان توپخانه‌ی تهران اعدام شد و بستگان سید مصطفی پیروزمندانه به خمین بازگشتند، اما حادثه‌ی مرگ پدر بعدها برای روح‌الله، كه در هنگام مرگ آقا سید مصطفی چند ماه بیشتر نداشت، مایه‌ی افتخار و سرمشق زندگی شد و خاطر‌ه‌ای از ایستادگی و شجاعت در برابر ظلم و ستم خوانین و دفاع از محرومین و مستضعفین را در ذهن مردم به یادگار گذاشت و روح‌ الله نیز دوران خردسالی و نوجوانی خویش را در كنار مردم خمین به دفاع از خانه و كاشانه در مقابل اشرار و یاغیان پرداخت.

بخش دوم

بخش دوم با عنوان دامنه و گستره ‌ی مبارزاتی امام خمینی (ره) شامل 3 فصل می‌باشد. در فصل اول با عنوان امام خمینی (ره) و شیوه‌ ی مبارزه در دوران پهلوی اول موضوعاتی مانند: ظهور رضاخان و وضعیت روحانیت، رضا خان و دوران مدارا با روحانیت، رضا خان و دوران مقابله با روحانیت، امام خمینی (ره) و دیكتاتوری رضاخانی، امام خمینی (ره) و تجربه‌ آموزی از اوضاع زمانه و انتقاد از وضع موجود طرح گردیده‌ اند.

در بخشهایی از این فصل آمده است:

 «بعد از آنكه در بهمن 1303ش/1343ق مجلس شورای ملی مقام فرماندهی كل قوا را از احمد شاه گرفته و به سردار سپه تفویض كرد، در آبان 1304ش/1344ق نیز سلسله قاجاریه با فشار رضا خان و با مصوبه‌ ای منقرض شد و انگلستان و سپس شوروی بلافاصله حكومت موقت رضا خان را به رسمیت شناختند. روس‌ها حتی به منظور ابراز دوستی خود به رضا خان، نمایندگی خود را در تهران به سفارت كبری ارتقاء دادند. رضا خان برای رسیدن به قدرت و تثبیت حكومت خویش، روش واحدی را در قبال مذهب و فرهنگ دنبال نكرد و خط مشی مذهبی وی قبل از سلطنت و بعد از آن كاملاً متفاوت بود. به نظر می‌رسد یكی از دلایل موفقیت او برای رسیدن به حكومت، ریاكاری، تظاهر به دینداری و حفظ ظواهر شعائر دینی و مذهبی بود و به این وسیله توانست نظر مساعد بسیاری از مردم و روحانیون داخل و خارج را نسبت به خود جلب كند.»

بخش سوم

بخش سوم با عنوان راهكارهای امام خمینی(ره) در دوران مبارزه شامل چهار فصل می‌باشد.

در فصل اول با عنوان تاكتیك‌های مبارزاتی امام (ره) در حوزه‌ ی فرهنگ به مواردی چون: امام خمینی(ره) و حوزه‌های علمیه شامل: ((امام (ره) و مرجعیت آیت‌الله بروجردی))، ((مخالفت و ممانعت امام خمینی(ره) از انتقال توان علمی حوزه‌ی علمیه قم به نجف)) و ((اصلاحات فرهنگی امام (ره) در حوزه‌ی علمیه قم))، امام خمینی(ره) و روحانیت زمان شامل: ((بهره گیری از توان بالقوه مرجعیت شیعه)) و ((امام خمینی(ره) و روحانی نماها))، ترسیم و طراحی آرمانشهر اسلامی شامل: ((امام (ره) و حكمت و فلسفه اسلامی))،(( تبیین تئوری حكومت اسلامی))، ((بیان تئوری ولایت فقیه)) و ((تاكید بر ارزش‌های اسلامی و طرد باورهای الحادی))، تبلیغ در قاموس مبارزاتی امام خمینی(ره)شامل: ((اهمیت و اهداف تبلیغ))، ((بایسته‌های تبلیغ))، ((ابزارهای تبلیغ)) و ((اماكن تبلیغ شامل: كاركرد ارتباطی- رسانه ‌ای مسجد، كاركرد حمایتی- پشتیبانی مسجد، كاركرد فرهنگی- هویتی مسجد و مسجد و حفظ همبستگی در جامعه)) اشاره گردیده است.

در عنوان تبیین تئوری حكومت اسلامی آمده است:

«بعد از سقوط سلسله صفویه و جدا شدن علما از بدنه‌ی قدرت سیاسی، فصل تازه‌ای در زمینه‌ ی فلسفه‌ ی سیاسی و اندیشه‌ ورزی پیرامون قدرت و سیاسی در میان علمای دینی آغاز شد و زعمای مذهبی به انگیزه ‌ها و دلایل مختلفی و در شرایط زمانی و مكانی خاص به بیان دیدگاه‌های اسلام در باب سیاست و قدرت پرداختند. اما نخستین روحانی كه به شكلی مجزا در قالب نظری به تحلیل و تبیین حكومت اسلامی پرداخت و به شكل عملی در راه استقرار و پیدایش آن تلاش و مجاهدت نمود حضرت امام خمینی(ره) بود.»

 این کتاب در شمارگان 2000 جلد و شامل 496 صفحه مصور می باشد.


 

100 سال تا انقلاب!

5 جنبش اجتماعی تا زمان انقلاب شکل گرفته و تاریخ مدام آبستن یک انقلاب بزرگ می بود تا اینکه  در هفتمین سال از دهه 50 یکی از این جنبش های اجتماعی بالاخره به بار نشست این 5 جنبش را بشناسید.


انقلاب، جنبش سیاسی

برای درک و شناخت یک انقلاب باید همه عواملی را که انقلاب در بستر ان  شکل می گیرد را مورد بررسی قرار داد تا شناخت بهتری از یک انقلاب به دست اورد  نهضت انقلاب اسلامی بر بستر زمان شکل گرفته و حادثه ای نبوده است که ناگهان شکل گیرد جنبش های معاصر در هدایت تاریخ به نقطه فعلی نقش به سزایی داشته اند شناخت و بررسی جنبش های معاصر کمک شایانی به تحلیل شما و شناخت وقایع خواهد کرد.

خود جنبش های اجتماعی چون موجودی زنده اند که قابلیت شناخته شدن دارند آنها ممکن است در هر نقطه ای از این کره خاکی  شکل بگیرند  این جنبش ها دارای نظریه های مختلف و مدل کاربردی اند حال شناخت این جنبش ها به صورت تئوری و بررسی آنها در مدل بومی در طی چند سال اخیر می تواند به شناخت بهتر انقلاب اسلامی کمک کند کاری که حسین زاهد ان را در یک کتاب انجام داده است

این نویسنده جنبش‌های اجتماعی را جدا از فراگیر بودن به دلیل آن که می‌توانند منشاء تغییرات اجتماعی باشند از اهمیت بسیاری برخوردار می داند. و می گوید:هرجا جنبش موفقی اتفاق افتاده در پی آن تغییری حاصل شده است. در جهان امروز جنبش‌هایی را اجتماعی می‌شناسیم که موجب تغییراتی در سطح جهان بوده‌اند. از این میان می‌توان به جنبش صنعتی و جنبش زنان اشاره کرد.

جنبش‌های با وجود این اهمیت و گستردگی به عنوان پدیده‌ای اجتماعی کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند و به نسبت سایر رشته‌ها حجم اندکی از مطالعات و دانش اجتماعی را تشکیل می‌دهند. این کتاب می‌کوشد با تحلیل و بررسی پدیده‌های اجتماعی زمینه‌هایی را برای شناخت عوامل وقوع انقلاب اسلامی فراهم سازد. چرا که این رخداد اجتماعی یکی از مهمترین تحولات قرن بیستم است که تاکنون شناخت عمیق و همه جانبه‌ای از آن حاصل نشده است و نظریه‌ای در دست نداریم که بتواند این رخداد سیاسی ـ اجتماعی را به طور دقیق و کاملی تحلیل کند.

او سعی کرده است این موضوع را به طور جداگانه و در تاریخ معاصر به دست بیان و بررسی  قرار دهد. او در مقدمه  یکی از ویژگیهای تاریخ معاصر کشور مان را داشتن جنبش ها  و خیزش های متعهد اجتماعی می داند به طوری که از این جهت  در میان همه کشورهای جهان پیش تاز است.  وقوع دو انقلاب گسترده که منجر به تغییر ساختار سیاسی و بروز تغییراتی  در دیگر ابعاد اجتماعی کشورمان شده است. و وجود  نهضت های ملی دیگر، قبل و بعد از این دو انقلاب، نشان دهنده این پدیده اجتماعی در این کشور است.  با توجه به تعدد نهضت های اجتماعی در این مرز و بوم، اندیشمندان علاقه مند به ایران و تحلیلگران جامعه ایرانی می باید توجه بیشتری به این پدیده  اجتماعی داشته باشند. اگر می خواهیم تاریخ معاصر  خود را بهتر بشناسیم، لازم است به مطالعات  گسترده و عمیقی در باب جنبش های اجتماعی، به طور کلی و جنبش های اجتماعی معاصر ایران، به طور خاص، بپردازیم

  او در ابتدا و در فصل اول کتاب نظریه های مربوط به جنبش اجتماعی را بررسی می کند  نظریه های مختلف درباره رابطه فرد و جامعه نظریه های مربوط به جنبش های اجتماعی سه عامل اساسی در تشکیل جنبش های اجتماعی نظریه ترکیبی و مدل عملی آن در مباحث مطرح در ان فصل است.

انقلاب، جنبش سیاسی

اما در بخش دوم از کتاب که بعد گذراندن 88 صفحه بدان می رسید  کاربرد نظریه ترکیبی است که در آن که سعی می کند عوامل عمده در جنبش های اجتماعی را در تاریخ معاصر بررسی کند و نحوه ترکیب عوامل جنبش را که همان زمینه اجتماعی ایدئولوژی کنشگران و نحوه رفتار آنها می باشد که در فصل اول بدان اشاره می کند بر اساس مدل پیشنهاد شده بررسی می کند.

بخش دوم مشتمل بر پنج فصل است که هر فصل ان به یکی از جنبش های معاصر می پردازد جنبش تنباکو، انقلاب مشروطه جنبش ملی شدن صنعت نفت نهضت پانزده خرداد و انقلاب اسلامی

به عنوان ممنونه او در فصل انقلاب اسلامی زمینه اجتماعی آن را اینگونه بیان می دارد که" شاه با کودتای آمریکایی سال 1332 و بدون توجه به خواست نیروهای سیاسی ملی آن روزگار به قدرت رسید او از حمایت آشکار امریکا برخوردار بود و پس از انقلاب  سفید سال 1341، برای پیش بردن برنامه های نوسازی خویش، عمدتا بر درآمد حاصل از نفت تکیه داشت. ماشین اصلاحات او مبتنی بر دیکتاتوری متمرکز بود و همین موجب شد نیروهای ملی،  اعم از سنتی و مدرن، با دولت بیگانه شوند. نیروهای مایوس و سرخورده، اقتدار ملی جای گزینی پیدا کردند و در حریان انقلاب اسلامی با اتکا به آن علیه شاه به میدان آمدند  نویسنده در ادامه این مبحث چهره عمومی دولت را به نمایش می کشد و  بدنه اصلی مخالفان را بررسی می کند همچنین کنشگران و رفتار آنها را  در این بررسی به عنوان یک عامل وارد می کنددر ادامه ایدئولوژی موجود در این جنبش را بیان می کند که مشتمل بردو خط عمده فکری هستند یکی از ناحیه روشنفکران مسلمانی که در مدارس جدید درس خوانده اند و دیگر از سوی علما و به ویژه آیت الله خمینی و روحانیون پیرو او شکل گرفته است. در آخر تحت عناوین جنبش بررسی چند صفحه ای به جنبش انقلاب اسلامی در گذر تاریخ به طور کلی دارد.

 اما بخش آخر کتاب تحت عنوان نتیجه گیری مطرح می شود او در این فصل به تاریخچه جنبش های اجتماعی معاصر ایران می پردازد و در ادامه دستاوردهای مطالعه این تاریخچه را در قالب یک  نظریه میان برد بیان کرده و با تفسیر دیگران از وقایع تاریخ معاصر ایران و به خصوص انقلاب اسلامی مقایسه می کند.

این فصل  همچنین در دل خود برخی از تحلیل های محققان دیگر را که از نظریه های متفاوتی برای تجزیه و تحلیل جنبش های اجتماعی ایران و به طور خاص انقلاب اسلامی استفاده کرده اند. مورد بررسی قرار می گیرد.

کتاب جنبش های معاصر ایران اثر سعید زاهد منتشر شده توسط انتشارات سرئوش و کتاب طه است همراه کتاب نامه ها، فهرست اعلام و واژه نامه ها در 271 صفحه.

تاریخ معاصر را با این کتاب عمیق تر بشناسید.


 

خاطرات خواندنی تاج الملوک، همسر رضا شاه

  قسمت هایی از خاطرات تاج الملوک را در مورد محمدرضاپهلوی و اطرافیان او برگرفته از کتاب خاطرات وی را می خوانید.


تاج الملوک

یک بار موقعی که رزم آرا برای اخلال در سلطنت محمدرضا نقشه چینی می کرد. خواب هایی می دید که به محمدرضا گفتم من می ترسم یک رضاخان پیدا شود و همان کاری را که پدرت با احمدشاه کرد با تو بکند! یادم هست که محمدرضا خندید و گفت: نه رزم آرا رضاشاه است و نه من احمدشاه! اما این پیش بینی من درست از آب درآمد و بالاخره کلک سلطنت پهلوی را کندند!

خوب شما ببینید چطور اسداله علم با کمال شهامت به محمدرضا می گفت که مشیر و مشاور دولت فخیمه انگلستان است. علم از ملکه انگلستان لقب اشرافی لرد و سر گرفته بود و خلاصه لقبی در انگلستان نبود که به او نداده باشند! یک پدر سوخته دیگری بود به نام شاپور جی که با پررویی به محمدرضا می گفت من قبل از این که تبعه ایران باشم نوکر ملکه انگلستان هستم! ما از امثال این آدمها که جاسوس و نوکر آشکار و یا پنهان انگلیسی ها و امریکایی ها بودند دور و برمان زیاد داشتیم.

گاهی به محمدرضا می گفتم چرا با علم به این که می دانی این پدرسوخته ها نوکر اجنبی هستند آنها را اخراج نمی کنی؟ محمدرضا می گفت: چه فایده ای بر اخراج آنها مترتب است؟ اینها را اخراج کنم ده ها نفر دیگر را اطرافم قرار می دهند. بگذارید اینها باشند تا خیال دولتهای خارجی از حسن انجام امور در ایران راحت باشد!

امریکا برای دادن کمک های اقتصادی شرط می گذاشت که باید فلان شخص بشود رئیس سازمان برنامه و بودجه . اصلاً خدمت شما عرض کنم که این سازمان برنامه و بودجه در ایران وجود نداشت و آمریکایی ها آن را درست کردند. مثلاً ارتش ایران احتیاج به توپ و تانک داشت. می گفتند می دهم به شرط آن که فلان کس بشود رئیس ستاد ارتش.

همه این امرای ارتش و رجال سیاسی مملکت با خارجی ها زد و بند داشتند واصلاً بعضی از آنها مثل جمشید آموزگار تبعه آمریکا بودند! بله! خیلی ها نمی دانند که بسیاری از این آقایان تبعه آمریکا یا انگلستان و به اصطلاح معروف دوملیتی بودند. گاهی اوقات بعضی اشخاص که به ما وفادار بودند، می آمدند واطلاع می دادند که هر شب در منزل سفیر آمریکا یا سفیر انگلستان یا فلان کشور خارجی جلسه است و آقایان وزرا و امرای ارتش با سفیر کبیر آمریکا یا انگلیس مشاوره و رایزنی می کنند و خط و ربط می دهند و خط و ربط می گیرند! ساواک هم هر روز صبح اول وقت گزارش این ملاقات ها را روی میز کار محمدرضا می گذاشت.

یک روز محمدرضا که خیلی ناراحت بود به من گفت: مادرجان! مرده شور این سلطنت را ببرد که من شاه و فرمانده کل قوا هستم و بدون اطلاع من هواپیماهای ما را برده اند ویتنام. آن موقع جنگ ویتنام بود و آمریکایی ها... هر وقت احتیاج پیدا می کردند... برای پشتیبانی از نیروهای خودشان در ویتنام از هواپیماها و یدکی های ما استفاده می کردند. حالا بماند که چقدر سوخت مجانی می زدند و اصلاً کل بنزین هواپیماها و سوخت کشتی هایشان را از ایران می بردند.

همین آقای ارتشبد نعمت الله نصیری که ما به او می گفتیم نعمت خرگردن. او گردنی کلفت مثل خر داشت! می آمد خدمت محمدرضا و گاهی من هم در این ملاقات ها بودم. می گفت امریکایی ها فلان پرونده و فلان اطلاعات را خواسته اند! محمدرضا می گفت بدهید!

 فوزیه، عروس مصری

فوزیه با آن که در یک خانواده سلطنتی بزرگ شده بود. قدری امل بود و حاضر نمی شد با میهمانان محمدرضا برقصد. خلاصه کلام این که این ازدواج اجباری بود. رضا اجبار کرده بود محمدرضا با یک شاهزاده مصری ازدواج کند و ملک فاروق پادشاه مصر هم خواهرش را مجبور به ازدواج با ولیعهد ایران کرده بود و هر دو از این ازدواج ناراضی بودند.

 

منبع: خبرانلاین


 

در فهمِ تنهایی و عشق

نگاهی به «روزِ انگشت» سروده مجتبا پورمحسن :به‌نسبت کارهای قبلی پورمحسن، این کتاب ارتباط بیشتری با خواننده‌اش برقرار می‌کند چون از پیچیدگی‌های زبانی‌اش کاسته شده است. در اینجا شاعر بیشتر از آنکه بخواهد توانایی‌های قلم خود را نشان بدهد، سراغ سوژه‌هایش رفته و تلاش کرده آن‌ها را با بیانی شیواتر عرضه کند.

«روزِ انگشت» سروده مجتبا پورمحسن

...

یعنی نه این‌که بی‌هدف بزنی بیرون و خبر نداشته باشی

          که تنهایی‌های زیادی بی‌هدف زده‌اند بیرون

مشکل همین است

تنهایم

و نمی‌فهمم چه‌طور آدم تنها می‌شود

ص 22

جهانِ شعر

از سال 1379 که اولین دفتر شعر  مجتبی  پور محسن «من می‌خواهم خودم را تصادف کنم، خانم پرستار» منتشر شد تا به امروز، زمان زیادی گذشته است اما نشانه‌هایی ثابت بر شعرهای پورمحسن باقی مانده‌اند. او جزو شاعرهایی است که قائل به حضور راوی در شعر است. در بیشتر مواقع حتی می‌توان این راوی را خود او دانست.

او همچنین قائل به حضور مکانی مشخص بر شعرهایش است، اغلب هم رشت. شهری که در آن به‌دنیا آمده و زندگی خود را در آن می‌گذراند. شعرهایش هم بیشتر آپارتمان‌نشینی است و با زندگی امروز شهری، ارتباط مستقیم دارد. سوژه غالب بر شعرهایش هم تلاش است بر درک زندگی، درک تنهایی و دست و پنجه نرم کردن با موضوع مرگ. همچنین او با عشق همیشه درگیر می‌شود، عشقی که موضوع آن غیبت محبوب است.

نترس

نه گربه عطسه‌ زده

نه شاه علیه مصدق کودتا کرده

اتفاق بزرگ‌تری افتاده

برگرد و نگاه کن

پنج سال است که

برف رد پای کفش‌های تو را

در کنار رد پای کفش‌های من

پر کرده است

و این خودش کم اتفاقی نیست

ص 16

روزِ انگشت

کتاب کوتاه است، زبان ساده‌ای دارد و در یک نشست می‌شود آن را خواند اما این چیزی از ویژگی‌های کتاب کم نمی‌کند. به‌نسبت کارهای قبلی پورمحسن، این کتاب ارتباط بیشتری با خواننده‌اش برقرار می‌کند چون از پیچیدگی‌های زبانی‌اش کاسته شده است. در اینجا شاعر بیشتر از آنکه بخواهد توانایی‌های قلم خود را نشان بدهد، سراغ سوژه‌هایش رفته و تلاش کرده آن‌ها را با بیانی شیواتر عرضه کند.

پختگی زبانی شعرها، در کنار این موضوع اهمیت پیدا می‌کند که چقدر انتشار کتاب شعر در ایران کار سختی است.

پورمحسن در بیش از یک دهه قدم به قدم به‌سختی تلاش کرده تا کتاب‌هایش چاپ بشود. بعد از «من...»، در 1383 «آدم در دم مرد: هوا خراب است» را منتشر کرد. 1385، «هفت‌ها: مجوعه شعر» و 1388 «تانگو تک‌نفره» مجموعه شعر». ناشر همگی هم هزاره سوم اندیشه بود.

در ابتدا پورمحسن دوست‌دار محتوایی غریب در فضای زبانی ناشناخته بود. سعی می‌کرد متفاوت باشد و این را در عنوان اولین کتاب‌هایش هم می‌توان دید. بعدها ساده‌تر شد، بیشتر به‌سطح فکری خواننده‌هایش نزدیک شد. این موضوع هم در عنوان کتاب‌های بعدی‌اش مشهود است. حالا به ترکیبی از هر دو رسیده است: ساده است اما پیچیده است، همین ترکیب ختم به عنوان کتاب جدید می‌شود: روزِ انگشت. کتابی که ساده است اما نباید فریبِ سادگی‌اش را خورد.

حالا در این دفتر با مجموعه‌ای از سوژه‌های محبوب پورمحسن در شعر روبه‌رو می‌شویم: مرگ، موضوعی است که شاعر حضورش را همیشه احساس می‌کند و در موردش کنجکاو است، می‌خواهد آن را بشناسد. همان‌طور که تلاش برای درک تنهایی هم بخشی پایه‌ای از کتاب را شکل می‌دهد. این‌ در کنار همدیگر، سوژه دیگر محبوب او، ترس را پیش می‌کشند. ترس همراه خود نگرانی را می‌آورد.

تمامی این احساس‌های درونی شاعر، در کنار وضعیت سیاسی و اجتماعی جامعه ظاهر می‌شوند و لوکیشنی برای خود دارند.

همچنین در تمامی سوژه‌ها، راوی حاضر است، خواه شاعر باشد یا بدل‌های فکری او.

شاعر در عین حال، علاقه به گذشته هم دارد. این را می‌توان در لحن خطابه‌وار برخی شعرها متوجه شد. انگار پورمحسن بر سکوی خطابه بالا رفته باشد و حالا مهم نیست ایران باشد یا روم باستان. البته شاعر بودن او همیشه زیر نگاه سخت‌گیر وزارت ارشاد است ولی اهمیتی ندارد. شاعر شعر خودش را می‌گوید و در بیشتر مواقع موفق به انتشار آن نیز می‌شود.

درنهایت تمامی کتاب به موضوع عشق ختم می‌شود و حضور و غیبت محبوب. تمام این‌ها به زمان شاعری می‌رسند، به شعری که «روز انگشت» را شکل می‌دهد برای خواننده‌ای که حالا با زبانی پخته، ساده و دل‌نشین روبه‌رو است برای تماشای زندگی.

چمدانم را می‌بندم

از کتابخانه‌ای که دست تو روی عطف کتاب‌هایش جا

                                                          مانده

چند کتابی را که می‌توانم با خودم ببرم برمی‌دارم

فندکی را که هدیه تولدم بود، جا می‌گذارم

برای آخرین بار به گلدان گل مصنوعی آب می‌دهم

بطری آب را که رد ... هنوز رویش مانده، سر

                                                    می‌کشم

نه، حواسم هست

قرص‌هایم را هم گذاشته‌ام توی زیپ چمدان

از خانه می‌زنم ییرون

می‌روم که ترکت کرده باشم

...

ص 64 کتاب

 

منبع: مرور-  سید مصطفی رضیئی